Back To Nature

Back To Nature

Krátky rozhovor s Danielom Millerom, z Mute Records, ktorý súvisí viac s cover verziou legendárnej skladby Fada Gadgeta, nanovo spracovanej duom Lederman / De Meyer, než s Depeche Mode. Fanúšikov histórie elektronickej hudby však isto poteší.

Daniel, ako si sa spoznal so Jean-Marc Ledermanom?
Stretli sme sa v Better Badges (v obchode na Nothing Hill Gate, kde sa vyrábali odznaky), kam ho poslal Geoff Travies z Rough Trade, keďže mal pocit, že by sme sa stretnúť mali. Fanúšikov syntezátorov bolo v tom čase iba zopár. Jean-Marc mi vtedy daroval 7" singel "Digital Dance", no a odvtedy sme v kontakte.

Ty si, v podstate už od roku 1980, spolupracoval s Frankom Toveyom, v tom čase fungoval ako Fad Gadget. Spolupracovalo sa s ním v štúdiu, ako aj na pódiu, ľahko?
Pokiaľ šlo o štúdio, tam mal Frank úplne jasné predstavy o tom, čo chce a čo nechce. Mojom úlohou bolo mu pomôcť to dodržať. Jednoduché to však nebolo, pretože sme boli obaja hudobníci bez skúseností a učili sme sa za chodu. Na pódiu, tam bol Frank niekým úplne iným: tam sa kompletne pretransformoval do postavy Fada Gadgeta. Umelcom bol praktcky už od momentu, ako nastúpil na umeleckú školu.

A ako to fungovalo so Jean-Marcom?
S ním sa spolupracovalo skutočne ľahko a dobre, teda v porovnaní so začiatkami Fad Gadget.

"Back To Nature" je vlastne "obchodnou značkou" kapely Fad Gadget. Ako sa na ňu pozeráš s odstupom času?
To skladba pre mňa reprezentuje moju prvú skúsenosť so skutočnou prácu v štúdiu, čo znamená, že som bol vtedy absolútne neskúsený. K tomu som po prvýkrát fungoval v úlohe producenta. A to isté platilo aj pre Franka, tiež vlastne po prvýkrát nahrával v štúdiu. Samotné nahrávanie a mix nám zabrali jeden celý deň, nahrávali sme v malom 8 trackovom štúdiu (RMS Studios), kúsok od Crystal Palace, kde nahrávalo v tom čase veľmi veľa punkových kapiel.

Zariadenia, ktoré sme využívali, boli skutočne tie najzákladnejšie, v tom čase bola hudobná elektronika ešte na primitívnej úrovni. Mali sme k dispozíci minipops rytmické zariadenie, Korg 700, s ktorými som nahral "Warm Leatherette / TV OD", Roland SH1, Frankyho piáno a FX pedal pre skreslenie. K tomu som mal ARP 2600, ktorý som odkúpil od koncertných technikov Eltona Johna, myslím, že som ho vtedy použil vôbec po prvýkrát. Dodnes som hrdý na to, čo sa nám s týmto technickým zázemím podarilo nahrať. B-stranu singla, skladbu "The Box", nahrával Frank zavretý v krabici.

A čo hovoríš na "Back To Nature" v podaní Lederman / De Meyer?
Viete, urobiť cover verziu, to je veľmi zložitá vec, ale im dvom sa to skutočne skvele podarilo!

Od čias, kedy Front 242 koncertovali s Depeche Mode (1987/1988), si s nimi v podstate spriaznený. Nikdy si v tom období neuvažoval, že by si ich striahol do Mute?
Mne prišli F242 veľmi zaujímaví, ale už mali zmluvu s PIAS a nechcel som sa do toho miešať. K tomu sme už v Mute mali Nitzer Ebb.

Jean-Marc je dnes súčastou Mute Songs. Čo to vlastne pre umelca znamená?
Mute Songs je nakladateľstvo / vydavateľstvo. Majú pod správou umelcov z Mute Records, ale nielen ich. Sú veľmi pro-aktívni a so svojimi umelcami majú nielen kreatívne, ale aj osobné vzťahy.

Čítať a pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa