Áno, áno, on je z Depeche Mode!

Áno, áno, on je z Depeche Mode!

Rozhovor s Davidom Gahanom z roku 1984 pre magazín Rip It Up!, kedy mali Depeche Mode za sebou úspešný štart pilotného singla "People Are People" z práve chystaného albumu Some Great Reward.

Depeche Mode, Basildonská popová kapela založená Vincem Clarkem, boli kedysi vyhľadávaní vďaka dôveryhodosti, hudbe, ktorá pretrvá. No čo sa stali syntezátorovou kapelou, majú to s prijatím na hudobnej scéne omnoho ťažšie.

Dave Gahan, frontman kapely, však znie v telefóne ako ktorýkoľvej iný "cockney" - veselý, optimisticky naladený a presvedčený, že kapela jednoducho napreduje a ťahá vpred aj svoje publikum.

Minuloročný album "Contruction Time Again" (1983) znamenal definitívny odchod z "pocukrovaných" záležitostí, ktoré reprezentovali albumy "Speak & Spell" a "A Broken Frame". Bolo pre kapelu zložité prelomiť ten slabý syntezátorový stereotyp?

"Rozhodne nie, nakoľko náš label, Mute Records, nám po celé štyri roky, čo fungujeme, dával absolútnu voľnosť, vďaka čomu sme dnes dosiahli úroveň produkcie a nahrávania, v ktorej sme sa omnoho viac zdokonalili. Takže dnes vieme, ako správne nahrávať a dosiahnuť správny zvuk. Všetko je to o učení."

Nemá kapela pocit, že tu prevláda odpor voči syntezátorom a kritika sa prikláňa k viac ľudskejším nástrojom, napr. ku gitarám?

"K tomuto názoru sa samozrejme prikláňa množstvo ľudí, no nesúhlasím, že ide o nejaký odpor, pretože ak si vypočujete akúkoľvek dnešnú popovú nahrávku, tak v nej identifikujete syntezátori, dokonca aj bicí automat. Ľudia jednoducho držia krok s novými technológiami a práve to robí hudbu viac prístupnejšou. Vďaka tomu dnes mladé kapely nemusia byť technicky zdatní hudobníci, aby dokázali svoje nápady zhudobniť prostredníctvom počítačov, či syntezátorov. Podľa mňa je to veľmi zdravé."

"No a nám sa podarilo dopracovať do stavu, ktorý naše nahrávky pôsobia omnoho ľudskejšie, ako nahrávky iných, napr. Garyho Numana. Syntezátor je veľmi dobrý nástroj a môžete ho využívať tak, ako sa to darí nám a produkovať dobré popové skladby."

Pri pohľade na vaše predošlé tri albumy by sa dalo veľmi ľahko skĺznuť do diskusie s názorom, že Depeche Mode sú predovšetkým singlová kapela, ktorá by z týchto silných a emotívne hlbokých nahrávok poskladala uspokojivý album. "Just Can´t Get Enough", "Leave In Silence", "The Meaning Of Love", "Get The Balance Right" a teraz "People Are People" sú jednoznačnými symbolmi ich vývoja.

Faktom však je, že pred pár rokmi sa Alison Moyet z Yazoo na tých stránkach vyjadrila v štýle, že jediný song od Depeche Mode, ktorý sa jej v tej dobe páčil, bola "Leave In Silence". Čo ty na to?

"No, tak v tých časoch sme ešte stále premýšľali o tom, ktorým smerom sa uberať. Keď sme začali s nahrávaním "Leave In Silence", cítili sme sa silní, nakoľko to bol omnoho lepší štýl a chceli sme prísť s niečím odlišným. A bol to veľmi dobrý song s množstvom nálad."

A takisto šlo o skladbu Martina Goreho, ktorý sa chopil pera po odchode Vince Clarka. Je možné, že ak by Vince zostal v kapele, stal by sa bariérou v progrese?

"Hm, mohlo by to tak byť, keďže Martin len čakal, keby môže bezpečne vyjsť zo svojej ulity. Nakoniec sa mu to podarilo a stal sa z neho veľmi dobrý skladateľ. Vince nám svojim odchodom dal parádny kopanec do zadku, ale odišiel v najlepšom období, keďže Martin už mal k dispozícii zopár dobrých skladieb. Keď sa "See You" stala veľkým hitom, tak sme si začali viac veriť a pomohlo nám to pevne sa postaviť na nohy."

Je pre vás komerčný úspech dôležitý?

"Tak to je zložité a dosť nás to znepokojuje, no v prvom rade sa treba vypracovať, následné hity sú už len bonusom. Neustále na sebe pracujeme, no rozhodne sa nesnažíme produkovať hit za hitom."

Pokladáš Depeche Mode za zdráhavé popové hviezdy?

"To označenie "popová hviezda" človek získa iba preto, že dosiahol nejaký komerčný úspech, no ako ľudia sme sa v podstate nezmenili, skôr si uvedomujeme, o čom je hudobný biznis."

Nový singel Depeche Mode, "People Are People", je zrejme tým najsilnejším, s čím doteraz kapela prišla. 12" verzia takmer skladbu roztrháva v dunivom syntezátorovom rachote, no refrén 'I just can't understand/What makes a man/Hate another man/Help me understand' je tou najprenikavejšou vecou, akú v súčasnosti môžete počuť.

"Martinove texty sa skutočne zlepšujú a on k nim pristupuje veľmi starostlivo, hlavne aby nepôsobili násilne. No rovnako je to aj veľmi uzavretá osobnosť a nerád o svojich textoch hovorí."

"S "People Are People" sme v štúdiu zažívali rovnaké vzrušenie, aké sme zažívali pri nahrávaní "Everything Counts", nakoľko nám bolo jasné, že pracujeme so skutočne dobrým songom. Obal je takisto veľmi dôležitý, nakoľko predstavuje veľmi silný symbol - vojak a pastor - dvaja ľudia, ktorí sa môžu stretnúť aj napriek faktu, že sú na opačných stranách barikády."

V súčasnosti pracujú Depeche Mode na štvrtom štúdiovom albume. Nemáte pocit, že sa vo svojej hudbe až príliš otvorene venujete politike? Obdobné črty sa dali identifikovať už na albume "Construction Time Again".

"Ale áno, a nie v malej miere. Ale napriek tomu sa album nebude spájať ani so sociálnymi, ani politickými témami. Budú na ňom aj veci týkajúce sa lásky, ako aj všeobecné témy. Čiže nie len tie sociálne. To, čo sme zatiaľ nahrali je naozaj veľmi veľmi dobré. Nemôžeme sa predsa uspokojiť úspechom predošlého albumu."

zdroj: Rip It Up, 07/1984

Názory Devotees (9)

Ogrik

 1    15. december 2011 o 10:11

super! dik za clanok.
len technicka:

“pretože ak si vypočujete akúkoľvek dnešnú popovú nahrávku, tak v nej identifikujete syntezátori” je tam chyba - tvrde Y ma byt na konci wink
(7 odstavec)

Flexible

 2    15. december 2011 o 13:14

odstavec je po cesky, spravne ma byt odsek… :D

exit music

 3    15. december 2011 o 14:48

citát:
“To označenie “popová hviezda” človek získa iba preto, že dosiahol nejaký komerčný úspech, no ako ľudia sme sa v podstate nezmenili, skôr si uvedomujeme, o čom je hudobný biznis.”

Dave mal vtedy lepšie odpovede ako neskôr , keď bol starší a tým pádom by mal byť aj múdrejší smile

Night

 4    15. december 2011 o 20:52

Vďaka Monghi za článok. Och rok 1984, kde sme boli my? O DM som ešte ani netušila. Čo riešia štvrtáci na základnej?

vocal

 5    16. december 2011 o 08:50

touto piesňou si ma depešáci získali už na 100% v roku 1984

Flexible

 6    16. december 2011 o 10:36

Aky bol hudobny svet v case toho rozhovoru chudobný, Master and servant, Stories of old, Something to do, Lie to me a If you want ako aj Somebody prisli az po nom!!!

Rita

 7    16. december 2011 o 15:22

DM spôsobila hudobnú revolúciu v hudobnom svete v 80 a 90 - ych rokoch.

exit music

 8    17. december 2011 o 09:13

hudobný svet nebol chudobný, len nebol ešte obohatený o také pecky, aké spomínaš smile

eternal outsider

 9    17. december 2011 o 18:52

interview s Gahanem z roku 1984… je zajímavé to číst, když si pomyslím, co všechno skupinu i samotného Davida čekalo v následujících letech…

Diskutovať môžu iba zaregistrovaní a prihlásení užívatelia.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa