Don´t Look Back - 3.časť

Jar 1997. Depešáci "zomierajú" z návratu svojich idolov, Barrel Of A Gun strieda It's No Good... DM znie odvšadial. V tom radostnom zhone si sotva niekto povšimol fakt, že v štúdiu je zavretý aj Alan Wilder, chystajúci album, ktorý mnohých doslova priklincoval. Unsound Methods. Nedocenené dielo veľkého majstra.

Istotne si mnohí spomenú na slnečnú jeseň 1997, kedy si fajnšmejkri mohli do úši pustiť novú elektronickú symfóniu Alana Wildera, toho času už samostatného hudobníka, ktorý za Depeche Mode definitívne zabuchol dvere. Poďme si prostredníctvom zvedavých otázok fanúšikov ozrejmiť možno doteraz nepoznané fakty o jednotlivých skladbách albumu Unsound Methods. Dúfam, že vás rozsah textu neunaví.

Slučky v "Missing Piece" sú samplované alebo vytvárané na syntezátore?
Sú kombináciou programovania, hrania (vďaka Hep) a samplovania.

Prečo si zvolil názov "Unsound Methods" (Nezdravé spôsoby)? Mal si na to nejaký zvláštny dôvod?
Pozri si film "Apocalypse Now".

Na konci skladby "Shunt" niečo šepceš, mohol by si nám prosím objasniť, čo to vlastne hovoríš, viem rozoznať len fragmenty. Majú tie slová pre teba nejaký zvláštny význam?
Je to stlmený a stiahnutý hlas Hep a celé je to o lokomotívach.

Zvuk "SOFAD" a "UM" je dosť podobný, ktoré zvuky si zo SOFAD na tvojom albume použil?
To je celé len o samplingu... dlho som sa hrabal v jednotlivých samploch a zvažoval, ktoré použiť. Nebudem tu vymenovávať, ktoré konkrétne som použil, ale áno, niekedy zvyknem použiť zvuky, ktoré som už raz v minulosti využil - hlavne tie adaptabilné, ktoré sa dajú použiť rôznym spôsobom.

Ktorá zo skladieb "UM" sa ti dokončovala najťažšie? Ktorá z nich zabrala najviac času a "utrpenia", kým si dosiahol zvuk, ktorý si chcel?
Kopec starostí mi robila "Control Freak". Ak sa niečo javí ako ťažkopádne, obyčajne to znamená, že niečo s tou skladbou nie je v poriadku. A nie je žiadnym prekvapením, že práve táto skladba je moja najmenej obľúbená z tohto albumu.

Z kadiaľ pochádzajú texty ku skladbám "Red River Cairo" a "Last Breath"?
Text "Red River Cairo" je vytiahnutý zo starej gospelovky "Take My Hand Precious Lord", "Last Breath" je zasa časťou zo skladby "Exodus".

Prekvapilo ma gitarové sólo v "Red River Cairo". Je to skutočná gitara?
Je to syntezátor (Korg) s použitím "zoom effects" procesora.

Niekde som čítal, že ústrednou myšlienkou "UM" bola určitá "psychologická ujma". Vyvinulo sa to počas nahrávania, alebo si o tom premýšlal už pred započatím prác na albume?
To prišlo úplne samo.

Som presvedčený, že "Missing Piece" mala byť prvým singlom z "UM", hlavne vďaka svojej minutáži, ľahko zapamätateľnej melódii a úžasnému refrénu... takže čo nakoniec rozhodlo v prospech skladby "Drifting"?
Dve skladby, ktoré naspievala Sobhian Lynch, skútočne znejú vhodne pre rádiovú prezentáciu, ale keďže osobne som im veľa nádejí na hitový úspech nedával, rozhodol som sa vydať skladby, o ktorých som bol presvedčený viac.

Je to pravda, že každá skladba na "UM" bola inšpirovaná nejakým filmom?
Nie, iba zopár z nich.

Vypočul si už David Lynch "Unsound Methods"? Aký mal naň názor?
O tom pochybujem a ja som mu ho ani neposielal.

Na albume je zopár miest, v ktorých sa zdá, že je zvuk strihnutý. Najzretelnejšie je to asi na konci poslednej skladby, kde šepot skončí v spätnej väzbe. Takto si to chcel sám alebo je to nejaká chyba?
Zámerne je použitých niekoľko skreslených zvukov.

Na celom cd je zvuk mierne hlasitý. To je kvôli nejakým štandardom ohľadne max. hlasitosti pri masteringu?
Celý album bol zámerne nahratý hlasnejšie, čo zlepšuje analógovú a digitálnu kompresiu.

Myslím, že "Red River Cairo" by sa dobre vynímala na soundtracku k filmu "Horiace Missisippi". Nemyslíš?
Áno, má podobnú atmosféru a v podstate pojednáva o rovnakom probléme ako film.

Myslíš, že keby si nebol s Hep, a nenarodila by sa vám Paris, že by znel album inak?
No, asi by som si všetko plánoval inak (Paris sa raz dokonca v nestráženej chvíli podarilo vypnúť hlavný istič v štúdiu), ale na druhej strane by som prišiel o výhody vo forme Heppinej kreativity a podpory.

Ako sa Francis Coppola podieľal na produkcii "UM"?
Skladba je vlastne postavená na monológu Martina Sheena z Apocalypse Now. Poslal som rozrobenú skladbu Coppolovej produkčnej spoločnosti, Zoetrope, na schválenie a prišla mi odpoveď, že to môžem použiť. Čiže v tomto spočíva jeho účasť.

Trochu ma sklamalo, keď si niekde spomenul, že "Control Freak" je jedna zo skladieb, s ktorou si mal obrovské problémy a že s ňou nie si veľmi spokojný. Ja si myslím, že je to jedna z mála skladieb na "UM", ktoré poskytujú neskutočný elektronický zážitok, tak typický hlavne pre "Bloodline". Znamená to, že sa totálne vzdávaš tohto rýchlejšieho tempa na elektronických skladbách?
Takže zaprvé, nie som z tej skladby nešťastný, proste, ak sa niečo javí ako ťažkopádne, obyčajne to znamená, že niečo s tou skladbou nie je v poriadku, čím sa celý proces stáva zložitejším a zmenšuje to moju radosť zo skladby. Ako som už veľakrát povedal, nemám predurčené myšlienky o budúcom smerovaní mojej hudobnej tvorby, takže nemôžem tvrdiť, či niečo bude viac, či menej elektronické.

Čítal som, že text "Luscious Apparatus" je o Magginej (Estep) kamarátke Carle. Zaujímalo by ma, či príbeh, ktorý v skladbe rozpráva, je čistá fikcia alebo sa opiera o skutočný zážitok?
Zdá sa, že je to napísané na základe skutočnej udalosti, hoci si viem predstaviť, že Maggie ten príbeh trocha "prifabila".

Čím je to, že tvoja hudba človeka vždy "dostane"? Po prvom vypočutí sa mi album iba "páčil", ale ako som si ho vypočul viac ako 50 krát, mám pocit, že ide jednoducho o hudobnú extázu!
Nazýva sa to hĺbka... Všetky skvelé nahrávky potrebujú svoj čas, aby človeka dostali, pretože nútia človeka počúvať pozornejšie a tým sa docenia jednotlivé detaily.

Dá sa niekde dopracovať k čisto inštrumentálnej verzii skladby "Shunt"? Veľmi sa mi táto skladba páči, ale popravde, práve tá časť so šepotom na mňa vplýva rušivo. Čo ťa motivovalo v použití tejto sekvencie?
Bohužiaľ, v podstate je to inštrumentálna skladba, ale kľudne si mohol napísať, že som si tie vokály mohol odpustiť. Ten šepot má priblížiť pocit, že aj počas cesty vlakoom sa môže stať čosi nepríjemné.

Ten hlas z telefónu na začiatku skladby "Stalker" je tvoj alebo je to sampel?
To som ja.

Zaujal ma ženský smiech v "Control Freak" - akoby to bol vysamplovaný smiech Alison Moyet zo skladby Yazoo "Situation"? Môžeš to potvrdiť alebo vyvrátiť?
Jednoznačne vyvrátiť. Alisoninmu smiechu sa treba vyhnúť, keďže bol pred pár rokmi súčasťou súdneho sporu medzi Mute Records a niekým, kto bol zodpovedný za príšernú skladbu "Macarena". Musím sa priznať, že som bol zaskočený Danielovým postojom, ktorý sa potreboval takýmto spôsobom voči tomu ohradiť. Myslím, že kvalita ten španielskej nahrávky plne zodpovedá rozhodnutiu ju vydať - podľa mňa sa vôbec nemal zaoberať tým, či ten, kto si "vypožičal" sampel je dôveryhodný alebo nie.

Čo ťa inšpirovalo ku skomponovaniu skladby "Stalker"?
Hep proste jeden gitarový part pripomínal oznamovací tón z telefónu, a na tom som začal stavať.

Povedal si, že pri počúvaní nahrávok Recoil, ale obrátene (čiže dozadu), môže poslucháč objaviť veľmi zaujímavé veci, takže ak nekeciaš, skúsil som to práve s "Unsound Methods", ale veľa som toho neobjavil. Len bluesovú gitaru na začiatku "Lusciou Apparatus", Siobhanim spev na konci "Control Freak" a nejaké zvuky ako z austrálskej buše na začiatku "Last Breath". Vynechal som niečo? Ak som teda nemohol objaviť viac, myslím, že by si mi mohol poslať originálne "Recoil" tričko za moju námahu a strávený čas!!! ;)
Ale je ich tam viac - nepočúval si pozorne. Máš proste smolu ;), "Siobhanin zvuk" je v skutočnosti Hep. Ak chceš nájsť všetky skryté odkazy, musís si pustiť opačne celý album a počúvať veľmi veľmi pozorne. Ak všetky správne identifikuješ, môžno ti pošlem jedno z mojich starších obľúbených tričiek.

Ako si vysamploval zvuky z "Apocalypse Now"? - kombináciou PC - VCR alebo laser disku?
Úryvky z "Apocalypse Now" nie sú sample. Douglas sa proste snažil napodobniť tón Martina Sheena. Prečo si nestiahneš E.P.K tohto albumu z mojej stránky a nevypočuješ si to priamo z Douglasovych úst?

V súvislosti s množiacimi sa prípadmi násilia pri stopovaní, neušla sa vám s Douglasom kritika v súvislosti s textom skladby "Stalker"?
Trocha. A to sa fakt množia takéto prípady alebo jednoducho o nich dnešné média píšu až priveľa? Myslím, že hej.

Pre jeden švédsky magazín si uviedol, že si použil aj zopár zvukov z obdobia tvojho pôsobenia v Depeche Mode. Ten motorový zvuk v "Missing Piece" je ten istý ako v "Stripped"?
Nie. Zvuk v "Stripped" pochádza z Davidovho Porsche 911. V "Missing Piece" je to obyčajný zvuk z cd-disku so zvukovými efektami.

Vieš o tom, že "Incubus" je meno ducha, ktorý údajne v noci zvádza ženy?
A ja som si myslel, že je to označenia pre rad ľúdí stojacich na okraji cesty... heh

Koľko skladieb bolo v skutočnosti pripravených na album "Unsounds Methods"? Súdiac podľa vokálov Maggie Estep v Punished mixe skladby "Stalker" alebo Douglasových vokálov v Poison Dub mixe skladby "Drifting", je zrejmé, že muselo byť pripravených viac ako 9 skladieb, ktoré boli nakoniec vydané.
Každá skladba bola naspievaná minimálne dvoma vokalistami, aby som zistil, ako to bude znieť. Takže mám k dispozícií rôzne interpretácie všetkých skladieb, ale nepoviem ti, kto čo konkrétne naspieval. Jednoducho som premiešal naspievané party tej istej piesne. Tak sa to robí bežne - niektoré veci proste ladia, iné nie. Ale mám asi 5 rozrobených skladieb, ktoré nakoniec neboli dokončené.

Rád by som vedel, kto naspieval zbory, a čo v preklade znamenajú, v druhej slohe skladby "Stalker".
Tie zbory vznikli množstvom kombinácii samplov. Ak chceš vedieť, "kto" to je a o čom to je, odpoveď znie: Neviem, je to latinčina. Technicky vzaté, mohol by to byť Douglas, veď napísal text.

Ktoré digitálne synťáky používaš najčastejšie a kde si vyhrabal sampel na tých diabolských slučkách, ktoré sú použité v skladbách, akou je napríklad "Staker"?
Používam jediný digitálny syntetizér, a to Korg Pro 1X, a práve z neho pochádzajú zvukové slučky použité v remixe Stalker, spolu so živým čelom, na ktoré hral Oliver Kraus. V remixe nie sú použité žiadne sample. Harmonické slučky hral Oliver na čele.

Odkiaľ si vysamploval slová "There´s blood on the line" (Shunt)?
To nie je sampel, to som nahovoril ja a moja polovička.

Unsound Methods - September 1997
nahrávané v období september 1996 - marec 1997
mixáž: apríl/máj 1997

Tracklist: 01 Incubus (Douglas McCarthy)
02 Drifting (Siobhan Lynch)
03 Luscious Apparatus (Maggie Estep)
04 Stalker (Douglas McCarthy)
05 Red River Cairo (Hildia Cambell)
06 Control Freak (Maggie Estep)
07 Missing Piece (Siobhan Lynch)
08 Last breath (Hildia Cambell)
09 Shunt (Alan Wilder, Hepzibah Sessa)

Single: Drifting, Stalker

Názory Devotees (9)

Čítať a pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa