40 rokov Depeche Mode - VIII.

40 rokov Depeche Mode - VIII.

Po vydaní debutového singla sa toho, po koncertnej stránke, pre kapelu veľa nezmenilo. Zlom prišiel až po vydaní singla "New Life", kedy Depeche Mode beznádejne vypredali londýnsky klub The Venue.

3.máj 1981, Raquels, Basildon (UK)

Je veľmi pravdepodobné, že na tomto koncerte sa zúčastnil aj brat Antona Corbijna, Maarten, takisto fotograf, ktorý pricestoval z Holandska, aby zhotovil niekoľko fotografií pre tamojší magazín Vinyl, kde publikoval pod pseudonymom "Kooos". Stalo sa tak teda už tri mesiace predtým, než Depeche Mode fotografoval jeho veľký brat (22. augusta 1981 pre NME)

Tim Michael Williams (fotograf z Basildonu): "Keď v ten večer vystúpili Depeche Mode, na akcií, ktorá bola na plagátoch ohlasovaná ako "Futurist Night", bola sála obsadená sotva do štvrtiny. Veľa prítomných ľudí bolo fotografovaných a snímky sa objavili v prvých vydaniach módneho magazínu I.D. V tú noc sa futuristická subkultúra zaradila do mainstreamu."

Andyho sestra Sue (Facebook): "Pamätám si, ako som tam tajne zobrala mamu. Andy bol totiž pekne nervózny a povedal, že tam mamu nechce, ale bola tam, parádne si to užila a Depeche Mode boli skvelí ..."

12.máj 1981, The Venue, Londýn (UK)
Na plagátoch boli rovnako ohlasovaní ako Depeche Mode, tak aj Shock, ktorým predskakovali Furious Pig. Podľa fotografa Tima Michaela Williams však Furious Pig nakoniec nahradili Siam.

2.júna 1981, Hammersmith Palais, Londýn (UK)
Depeche Mode, ako aj neznáma kapela s názvom Siam, predskakovali v ten večer vychyteným The Psychedelic Furs (neskôr si to Depeche Mode zopakovali 26.marca 1983 v Chicagu).

Tom Robinson pre BBC Radio 6 Music: "V tých časoch som NME čítal jedným dychom a v jednom vydaní predstavili ako singel týždňa skladbu mladej syntezátorovej kapely s názvom Depeche Mode. V koncertnom sprievodcovi ohlasovali ich vystúpenie v pozíci predskokanov The Psychedelic Furs v Hammersmith Palais, tak som si kúpil vstupenku. Furs boli v tom čase pojmom, v CBS Records práve vydali debutový album, ich plagáty bolo možné vidieť všade a ich turné malo masívnu podporu ich vydavateľstva.

Palais okupovali fanúšikovia Furs a predkapela sa musela zmestiť na malú časť pódia obklopenej zosilňovačmi, stojanmi na gitary, PA zostavami, monitormi, klávesami, stupačkami a podobne.

Z Depeche Mode sa vykľuli štyria hanbliví mladíci s troma lacnými syntezátormi umiestnenými na provizórnych stojanoch. Po Vinceho bicom automate nebolo ani stopy, namiesto neho obsluhoval Dave rádiomagnetofón zapojený priamo do PA systému. Pri oznamovaní každej ďalšej skladby vytiahol z vrecka košele kazetu, vložil ju do prehrávača a z výstupu zaznela DR-55 zvuková vzorka v správnom tempe.

Ich zvuk bol mladý, svieži, sexy a úplne odlišný od všetkého, čo som dovtedy videl a počul. The Furs boli tvrdí a predvídateľný ako tank Sherman a už po druhej skladbe ma bralo na spanie. A čo sa stalo po tom? Singel "New Life" vystrelil v tom mesiaci na 11. miesto v rebríčku singlov, zatiaľ čo ešte v tom istom roku sa druhý singel The Furs, "Pretty In Pink", neprebojoval ani do Top40-tky."

11.júna 1981, BBC Studio Session, Londýn (UK)
Vystúpenie nahrávané pre reláciu Recharda Skinner a odvysielaná na BBC Radio 1.

27.júna 1981, Crocs, Rayleigh (UK)
Ešte pred samotným vystúpením kapela odohrala na playback skladby "New Life" a "Shout". Filmový záznam tohto predkola sa objavil v epizóde relácie "20th Century Box". V ten večer kapele predskakovali The Three Laws.

Robert Marlow v biografií Jonathana Millera, "Stripped": "Daniel Miller mi vždy pripadal trochu hanblivý. Ale ten chlapík, čo šéfoval klubu Crocs, inak vyzeral ako káčer alebo potápač, by hádam kapele ani nezaplatil. Pritiahli tam kopec ľudí, takže Daniel ho zjavne vytiahol spoza baru! Ja si to ani neviem predstaviť, pretože skôr Dave pôsobil byť pripravený vždy niekomu jednu vraziť, ale Vince prisahal, že to bola pravda!"

27.júla 1981, The Venue, Londýn (UK)
Išlo o prvý londýnsky koncert po obrovskom úspechu singla "New Life" a bol kompletne vypredaný. A takisto sa konal v deň Martinových 20. narodenín.

Koncert bol pamätným z viacerých dôvodov. Bolo to vôbec po prvýkrát, čo sa kapela na pódiu obliekla do nových kostýmov, o ktoré sa postarala Vinceho mama. Predtým sa chalani obliekali do toho, čo prišlo, no najčastejšie to boli koženné bundy a nohavice. Iba Dave sa obliekal viac štylisticky. Vince sa rozhodol, že by mali pôsobiť profesionálnejšie a nemali by chýbať módne výstrelky.

Takisto po prvýkrát od začiatku roka predstavili úplne nové skladby. Dave ohlásil skladby "Operator" a "Pretty Boy". Do jesenného vydania debutu "Speak & Spell" sa ich názvy ustálili do podoby "Puppets" a "What´s Your Name?". No a počas tohto večera sa po prvýkrát objavili známky skutočného fanatizmu fanúšikov Depeche Mode. Na pódium sa podarilo dostať mladej dievčine a kým ju odchytila ochranka, stihla objať a pobozkať Davida.

25.júla 1981, Zuiderpark, The Hague (Holandsko)
Úplne prvé vystúpenie kapely mimo Británie. Pred Depeche Mode vystúpili miestni Check The Computer, no a DM zasa predskakovali kapele Tuxedomoon.

Na koncerte predstavili nové "metalické" intro, ktorým otvárali všetko ďalšie koncerty. V podstate šlo o spomalenú verziu skladby "Shout".

V dokumente k albumu "Sounds Of The Universe" natrafil Martin na plagát z tohto koncertu a s Danielom Millerom absolvovali túto výmenu:

Daniel: To bol prvý koncert mimo UK, nie? To som Vám vtedy povedal, že tam bude asi 30 000 ľudi alebo niečo podobné.

Martin: Presne tak, doslova zaznelo, "To je 30 000 ľudí, rozhodne musíme ísť do Holandska."

Daniel: Bol to festival.

Martin: No áno, a bolo tam 300 ľudí. A polovica z nich prišla s nami, pretože si mysleli, že idú na obrovský festival do Holandska!

Deb Danahay pre Electronic Sound magazín (2013): "Pódium v Zeiderparku bolo postavené na ostrove. Bolo obkolesené priekopou a jediný prístupový bod viedol cez mostík. Headlinerom festivalu boli Tuxedomoon, experimentálna new wave kapela z Kalifornie, veľmi populárna v Holandsku a Belgicku. Takisto to bola Andyho obľúbená kapela a spomínam si, že práve on bol ohromne nadšený z toho, že Depeche Mode s nimi zdieľali spoločné pódium. Bol to krásny slnečný deň a všetko šlo ako po masle. Kapela bola publikom skvele prijatá a získali si množstvo nových fanúšikov."

Moderátorka Swie Tio robila s kapelou, v roku 1981, rozhovor pre rádio OOR. V roku 2007 si spomenul na milú príhodu.

Spomeniete si na nejaký vtipný moment z Vašej kariéry?
Swie: "V roku 1981 vystupovali Depeche Mode, ešte ako mladá, začínajúca kapela, na festivale Zuiderpark v Hágu. Vystupovali na pódiu, pod otvoreným nebom, uprostred parku, v podstate na takom ostrovčeku, okolo ktorého mohlo publikum buď sedieť alebo stáť. Skutočne prekrásna lokalita. Ešte než vyšli na pódium, tak som s dvoma z nich robila rozhovor. Boli trochu nervózni a tak som im navrhla, aby sme sa prešli areálom a popri tom sme nahrávali rozhovor. Bol to uvoľnený rozhovor, vôbec sme nesledovali, kam vlastne kráčame a asi Vám je jasné, že sme zablúdili. To však nebolo až také zábavné, keďže mali tesne pred vystúpením. A k tomu nebol nik nablízku, ani živej duše. A ak sme aj neskôr niekoho stretli, tak dotyční nemali ani tušenia, kde sa môže ich pódium nachádzať. Samozrejme, že sme meškali, takže chalani museli nakoniec aj pobehnúť, aby sa dostali na pódium včas."

Fanúšikovia, ktorí sa na koncerte zúčastnili, tvrdia, že počas "Just Can´t Get Enough" sa niekoľkí zo štábu kapely vrhli do priekopy s vodou (vrátane Daryla Bamontea?).

29.júl 1981, Bridge House, Londýn (UK)

V podstate utajený koncert, na ktorom bol prítomný aj fotograf Tim Williams:

"Pár týždňov predtým dorazil do redacie NME rozpis koncertov Bridge House takpovediac v šifrovanej podobe. Pri dátume 29.7.1981 bolo uvedené: MODEPECHE: Dreaming Of A New Life. Zo srandy som Martinovi povedal, "Tak to zasa až také vtipné nie je, povedal by som, že je to úplne jasné." Evidentne som sa však mýlil, nakoľko bola účasť úctihodná, asi 200 ľudí, mánia z predošlého londýnskeho koncertu v The Venue sa nezopakovala. 29.júl 1981 bol štátny sviatok, deň svadby Charlesa a Diany a celý deň som sa tešil z tej nezvyčajnej príležitosti vidieť vtedy už "slávnych" Depeche Mode hrať opäť v malých priestoroch. Prišiel som na miesto o 19:15, ale po kapele stále ani stopy. Na pódium sa už drali predskokani, Voice Of Reason, no Depeche Mode stále prítomní neboli. Nakoniec dorazili z nahrávania vystúpenia pre Top Of The Pops v BBC TV Centre, v Shepherds Bush a museli absolvovať skutočne dlhú a strastiplnú cestu z centra Londýna. Publikum už bolo samozrejme pripravené, takže zvukovku museli absolvovať už pred svojimi fanúšikmi. Nebola to prvá zvukovka DM, ktorej som bol účastný, a rozhodne určite nie posledná, no dovolím si tvrdiť, že bola asi najkratšia. Po pár minútach sa vrátili opäť na pódium, Dave sa opravedlnil za meškanie a koncert odpálili s "Television Set"."

Začiatkom augusta 1981 si v rozhovore pre NME spomenul Dave na jeden zvláštny rozhovor, ktorý sa uskutočnil na "domácom koncerte", pravdepodobne počas tejto noci:

"Bol tam taký chlapík, ktorý sa na nás bol pozrieť už predtým, a po koncerte mi povedal niečo v zmysle "nemyslím si, že je dobré, keď na Vás ľudia z publika hovoria, oslovujú Vás a podobne, potom totiž na nás ostatných, ako publikum, nereagujete." Pýtam sa ho, čo tým vlastne myslí a on na to, "Asi nie je dobré, keď máte všetkých kamošov v šatni." Tak som sa ho spýtal, či by bolo lepšie, keby som celé publikum pustil ku nám do šatne. Spýtal sa, "to máte fakt toľko kamošov?" Povedal som mu, že zopár ich mám určite, na čo odpovedal, "ja nemám žiadnych". No tak to máš blbé, kámo. A ten chalan, čo je s Tebou, to nie je Tvoj kamoš? Obzrel sa a povedal, "jasné, že je, ale nie taký, však vieš." Bolo to fakt divé. Nemal som na neho čas, ani chuť. Mal totiž pocit, že by sme mali byť ako Gary Numan, s podivným imidžom a podobne. Keďže hráme na syntezátoroch, mali by sme vyzerať ako čudáci a hlavne sa neusmievať. Jemu sa nepáčilo, ako sa na ľudí usmievam!"

zdroj: dmlive.wiki

Názory Devotees (4)

jozefst

 1    20. jún 2021 o 22:51

Depeche mode, ak sa to dá nazvať vytvorilo dvoch geniálnych skladateľov. Vince Clarka a Martina Goreho. Jeden skladá v durovej stupici a druhý v molovej. Momentálne počúvam diskografiu Erasure, som pri eponimickom albume Erasure z roku 1995 a nestíham sa diviť čo na tomto albume Vince a Andy (nie ten Fletcher samozrejme - pokus o suchý anglický humor) dokázali. Toto nie je lacný pop. Vince prezentoval analógové syntenzátory na albume Chorus a Martin prišiel na chuť analógom o pár rokov neskôr. Proste DM už nesamplujú o dušu ako v 83-ťom. Nedá mi, ale pristavím sa pri toľko pre fanúšikov DM chýbajúcom Alanovi Wilderovi. Nepíšem to pejoratívne, ale v porovnaní s Vincom a Martinom bol len hudobný “robotník”, aj keď veľmi dôležitý a tých treba, ale robotník iba spracúva to, čo navrhuje inžinier a tými boli v hudobnom svete Martin u DM a Vince v jeho neskoršej tvorbe. Tým neznižujem Alanov prínos. Osobne som bol na hnusnej vojne v období, keď som sa dozvedel hnusnú správu, že Alan, ten štvrtý opúšťa DM. Ale už som sa s tým zmieril a budem rád keď DM po ich asi najdlhšej pauze vyprodukujú zaujímavý album. Nebol by som proti, keby to bolo s novým štýlom, ktorý nepodlieha trendom, ale bol by aktuálny. Už to tri krát dokázali. Keď prídu s niečím otrepaným, Violatorom 2, alebo stagnáciou, tak som ich ochotný skritizovať “pod čiernu zem”. Veď zas modly to pre mňa nie sú, ale ľudia, ktorí svojou “zvláštnou” hudbou dopĺňajú soundrack môjho života, ku ktorému sa tá ich hudba hodí.

tomy

 2    21. jún 2021 o 08:27

Zaujímavý názor, s ktorým nemožno nesúhlasiť, vrátane pohľadu na Alana, ktorého by som skôr nazval inžinierom, resp. zvukovým architektom, ktorý bol v tíme geniálneho projektanta (Martina)... Stavať stavby (piesne) sa im celkom dobre darilo, niekedy architekt predčil očakávania vedúceho projektanta (Enjoy The Silence), niekedy si nevedeli prísť na meno (JUDAS) a niekedy išli ako autorský tandem (teraz neviem, ale zdá sa mi že jednu vec z obdobia r. 1983 majú spoločnú)... Spomínal si album ERASURE z. 1995… To bol pre mňa presne moment, kedy som ich prestal počúvať, ale priznám sa, že to možno bola moja chyba, resp. zlé načasovanie… Sranda je, že si vôbec neviem vybaviť jednotlivé piesne… Kto vie, možno keby som si to pustil dnes, stanem sa fanúšikom toho albumu… smile

jozefst

 3    21. jún 2021 o 16:54

Ešte by som sa pristavil pri Andym, tentokrát Fletcherovi. On je v DM skôr taký “úradník”, ale aj keď sa to pre mnohých nezdá, do DM jednoducho patrí. Ohľadom albumu Erasure z roku 1995, tak tento album sa v diskografii Erasure vymyká už dĺžkou skladieb a vyznie mi umeleckejšie, niečo ako artpop. Rock me gently má 10 minút a na tomto albume hosťuje Diamanda Galasz, konkrétne aj v mnou spomenutej skladbe. Čo sa týka samotného Alana, jeho prínos pre DM samozrejme veľmi oceňujem tak ako mnoho fanúšikov. Prirovnanie k robotníkovi ma napadlo aj preto, lebo v štúdiu naozaj makal ako robotník a ako Tomy spomínaš, je to aj inžinier a aj s tým zvukovým architektom máš pravdu. Veď to on s Floodom vykonali prestavbu celosvetového hitu DM Enjoy the silence. Ale k nemu by sa hodil ešte jeden prívlastok a to “virtuóz” DM. Kto zahrá najlepšie beethovenovu sonátu mesačného svitu z DM? Zaujímavé je na tom to, že Alan bol skôr člen kapely v pozadí, ktorí nie sú častokrát až tak obľúbení no v tomto prípade má u fanúšikov DM veľké renomé.

jozefst

 4    21. jún 2021 o 18:45

Niekedy je niečo zlé na niečo dobré. To zlé bolo pre DM v ich prvých začiatkoch po vydaní ich prvého albumu odchod hlavného skladateľa Vince Clarka. Na druhej strane sa v DM po jeho odchode naplno rozvinul talent Martina Goreho, ktorý po Vincem prevzal štafetu skladateľa a Vince rozvinul svoj talent v jeho projektoch Yazoo, The Assembly a Erasure. Ktovie akým smerom by sa DM uberali, keby Vince zostal. Mali by hity ako Only you, ktorý im po jeho odchode Vince ponúkal, Sometimes plus nejaké mólove Martinové skladby ako See you. Možno by nesamplovali a nezneli tak “čudne”. Alan by sa potĺkal po študiách. Kto vie. Ale tak to to malo byť a myslím, že je to dobré. A Vincovi vďaka za jeden z top klasických DM hitov Just can’t get enough.

Diskutovať môžu iba zaregistrovaní a prihlásení užívatelia.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa