Mode World - 1997

Reportérka Janet Trakin z magazínu Hits sa stretla s chalanmi s Depeche Mode v New Yorku, kde práve dokončili filmovanie videoklipu k singlu "It's No Good". Krátky rozhovor zmapoval hektické obdobie rokov 1994 - 1996, kedy skupina "bojovala" s existenčnými problémami, ktoré sa dotkli životov všetkých ich členov.

Problémy Depeche Mode posledných dvoch rokov sú viac než dobre zdokumentované, zvlášť tie týkajúce sa speváka Davida Gahana. V roku 1995 si podrezal žili a skončil v losangelskej nemocnici. Rok na to prekonal dvojminútovú zástavu srdca po vpichnutí si speedballu, zmesi heroínu a kokaínu. Vďaka pričastej návšteve pohotovosti si od zdravotného personálu vyslúžil prezývku "Mačka". Okrem toho skupinu po vyčerpávajúcom turné k albumu "Songs Of Faith And Devotion" opustil dlhoročný člen Alan Wilder. A netreba zabúdať na záchvaty, ktoré trápili ako Martina Goreho, tak aj Andyho Fletchera.

No po štvorročnej prestávke je skupina späť s novým albumom "Ultra", o ktorého produkciu sa postaral Tim Simenon z Bomb The Bass. Prvý singlom z neho je drsná, industriálom napáchnutá skladba "Barrel Of A Gun", ktorú sprevádza videoklip nafilmovaný hudobným fotografom Antonom Corbijnom v Maroku. Jeho nasledovníkom bude doslova klasická depešácka syntipopová hitovka "It´s No Good", podivná zaľúbená skladba, skúmajúca negatívnu stránku lásky. Skupina práve dokončila nakrúcanie videoklipu v East Village, v New Yorku.

Či už vďaka "Love Thieves", tiesnivej skladbe o smrti, "Home", temne ladenej "Sister Of Night" alebo "Bottom Line", skupina jednoducho ukázala silu a vytrvalosť, vďaka ktorej sa dožila vydania svojho dvanásteho albumu, poznačeného nielen geniálnymi skladateľskými schopnosťami Martina Goreho, ale aj typickým vokálom Davida Gahana. Pre kritikov, ktorí považujú Depeche Mode za depresívnych, má Gahan jednoznačný odkaz: je to povznášajúci a pozitívny album.

Reportérka magazínu Hits, Janet Trakin zo South Beach, zastihla Fletcha, Goreho a Gahana priamo v New York City a strávila s nimi nejaký ten čas.

Tim Simenon je prvý producent, ktorému ste zverili úplne všetky producentské práce.
Andy Fletcher:
Sám si o to žiadal. Mal pocit, že tak by to malo byť správne, nakoľko mal produkovať celý album. Predtým boli všetky naše albumy spoluprodukované.

Bolo obdobie, kedy sa Depeche Mode takmer rozpadli?
Martin Gore:
Také čosi sme nikdy nezažili. Ale veľakrát som zažil momenty, kedy som si myslel, že by sa tak mohlo stať. Ale vždy sme sa cez tieto zlé časy nejako preniesli, pretože sme si boli vždy vedomí, že robíme čosi výnimočné.
Najbližšie sme k tomu ale mali krátko po nahrávaní v New Yorku, kedy sme jediný vokálový part nahrávali s Davidom šesť týždňov. Bol vtedy v tom typickom rozpoložení, kedy nebol schopný spievať. Vrátil sa do Los Angles, aby sa akože z toho všetkého dostal. Dva týždne na to sme zrazu počuli v rádiu, čo vykonal. Mali sme ten bezmocný pocit, že si môžeme aj hlavu udierať o stenu a nikam to nepovedie. Dlho som premýšľal, čo bude ďalej, pretože v jednu chvíľu som si myslel, že pre Davida bude lepšie, keď už naša skupina existovať viac nebude, pretože to naňho jednoducho nepôsobí dobre.

Prečo ste sa rozhodli nepodporiť tento album koncertným turné?
Fletch:
Skupina koncertovala celých 17 rokov. Vždy bolo pre nás dôležité dokázať prezentovať elektronickú hudbu naživo, lenže posledné turné bolo až príliš dlhé. Vybralo si to od každého z nás privysokú daň. Uvedomili sme si, že po fyzickej stránke stále nie sme schopní vyraziť na turné. Tým ale nechcem povedať, že na turné viac nepôjdeme.

Máte obavy, že by David mohol zasa prepadnúť svojim návykom?
Fletch:
Už v minulosti to tak mnoho krát vyzeralo, nikdy sme si neboli uňho absolútne istý, lenže tentoraz to musíme brať vážne. Vďaka Bohu, že to berie vážne aj on.

Ako ovplyvnil skupinu Alanov odchod?
Gore:
To bol priamy dôsledok posledného turné. Ako už Andy povedal, vyžiadalo si to daň od každého z nás. Alan si na konci turné uvedomil, že z toho všetkého už nemá žiadnu radosť a so skupinou už viac hrať nechcel. A tento pocit ho neopúšťal ani šesť mesiacov po turné. Rozhodol sa preto z tohto vlaku vystúpiť.

Fletch: Osobne som si nebol istý, či budem schopný bez neho v skupine pracovať. Mám pocit, že od ostatných v skupine sa mu nedostávalo patričného rešpektu a uznania. No neskôr som už s rozhodovaním ja osobne až taký problém nemal. Ak sa traja rozhodnú ísť ďalej, nie je nad čím premýšľať.

A ako ovplyvnili komponovanie albumu Davidove problémy?
Gore:
Ja som nepísal skladby z Davidovej perpektívy. Ale priznávam, že som tým všetkým nepriamo ovplyvnený. Pocity a celé dianie v mojom vnútri sú ovplyvňované tým, čo sa deje okolo mňa. Ale stále píšem skladby z môjho uhla pohľadu. Nejde o žiadny soundtrack Davidovho života.

Čo pre teba znamenajú slová skladby "Barrel Of A Gun"?
Dave Gahan:
Tá skladba je vlastne záznamom cesty, ktorú som urazil nielen ja, ale každý okolo mňa. Je to presne o tom, čo mi život každý deň ponúka. Skutočne silné vyjadrenie pocitov. Keď sa do niečoho takého dostanete, tak vaše posledné myšlienky patria smrti.

Cítil si počas tvojej rekonvalescencie zo strany fanúšikov nejakú podporu?
Gahan:
Keď sa po prvýkrát na verejnosti objavili informácie o mojich problémov, dostal som doslova celé vrecia dopisov. Všetci so mnou v podstate súcitili, čo ma dosť prekvapovalo. Doslova mi navrhovali zabudnúť na skupinu a dať sa dokopy.

Aká bola vlastne tvoja rehabilitácia v Exoduse?
Gahan:
Tak ako väčšina detoxikačných a liečebných centier, aj toto má svoj 12-bodový program. Nebolo to len o zbavení sa závislosti od drog, bolo o získaní nového pohľadu na život a pochopení princípu samotného žitia. Ak sa toho držíte, tak to funguje.

Vysvetlil ti Martin význam svojich skladieb pred tým, ako ti ich predviedol?
Gahan:
Mám radšej, ak predtým, ako začnem jeho skladby spievať, neviem o čom sú. Oni sú vždy akési samovysvetľujúce. Rád si na základe nich vytvorím vlastný príbeh, sám chcem zistiť, o čom sú a Martin je z takého prístupu neskonale šťastný. Rád zachováva skladbám dvojzmyselnosť. Jednotlivé skladby odhaľujú odlišné miesta, veci a udalosti vo vašom živote, niekedy už len samotnou melódiou. Tento album obsahuje množstvo melódií, ktoré vo mne prebúdzajú pocity nádeje, že sa môžem zbaviť určitých vecí, ktoré som urobil.

Si vôbec schopný ísť do Los Angeles a zostať čistý?
Gahan:
Pravidelne chodím na kontrolu moči. Už je to celých deväť mesiacov. Bude to ešte dlhý proces, ale ide to dobre.

autor: Janet Trakin
zdroj: Hits, 28/04/1997

Názory Devotees (13)

Čítať a pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa