Interview: Peter Gordeno (2018)

Interview: Peter Gordeno (2018)

Počas zastávky Depeche Mode v čilskom Santiagu, v rámci svetového Global Spirit Tour, poskytol Peter Gordeno rozhovor pre tamojšiu mutáciu SML magazínu.

Máte za sebou ďalšiu časť turné, no nezdá sa, že by ste boli unavení. Aký je vlastne život na turné?
Zvykol som si a snažím sa to celé brať najpokojnejšie, ako sa len dá. Stres môže pobyt na pódiu úplne zničiť a publikum to v takej chvíli okamžite spozná. Pre nás je kľúčové sa s každým publikom absolútne zžiť, hlavne pokiaľ ide o turné. Turné zaberá 14 mesiacov, no my si chceme každé jedno vystúpenie užiť naplno. Pôvodne sme mali turné ukončiť v Severnej Amerike, no boli sme publikom tak vrele prijatí, že sme sa rozhodli pridať ešte sériu festivalových vystúpení v Európe.

V tejto chvíli chce vidieť Depeche Mode naživo ďaleko viac ľudí, než tomu bolo v minulosti. V čom podľa Vás tkvie tento fenomén?
Tá základňa fanúšikov je v každej krajine, či meste, iná, pravda je však taká, že Depeche Mode reprezentujú akúsi generačnú križovatku. Je to trochu nezvyčajné, no veľký podiel má na tom skutočnosť, že Depeche Mode sú tak trochu zodpovední za určitú časť hudobnej identity, čo sa prejavuje hlavne dnes.

Je za tým nejaký "vzorec"?
Hudobný priemysel je extrémne dynamický a aj preto je vek kapely, či umelca, viacmenej na škodu. Veľmi často sa Vám žiada zaškatuľkovať umelca so značnou kariérou a skúsenosťami do kategórie "hudobné dedičstvo", čo zasa nemusí byť nevyhnutne zlá vec, ale nám sa to ešte stále nestáva. Sme v jedinečnom postavení a to možno aj preto, že sa nesnažíme prispôsobovať trendom a ponúkať to, "čo sa Vám páči". Ak by sme to tak robili, neboli by sme Depeche Mode, je to jednoduché. Ale k Vašej otázke, verím, že na toto žiaden vzorec nie je, ide len o zachovanie si vlastnej identity bez prispôsobovania sa trendom. Trendy sú nebezpečné, pretože je veľmi jednoduché sa im prispôsobiť, hoc aj vlastným spôsobom, dokonca aj keď to nie je potrebné.

Kapely ako Depeche Mode sa musia neustále prispôsobovať technologickým procesom. Ako to v tomto smere funguje?
Dnešné, moderné technológie zohrávajú v živote umelca doslova rozhodujúcu úlohu. V tomto smere je zaujímavé chápať vplyv mojej generácie v porovnaní s generáciou novou. Ja si dodnes veľmi presne pamätám, ako som celé mesiace čakal na vydanie albumu, ako aj na celý ten proces, ktorý tomu predchádzal. A keď k tomu konečne došlo, utekal som do obchodu a celé mesiace počúval dookola tých 10 skladieb. Vaša hudba bola jednoducho Vaša, investovali ste do nej a zároveň tie investície z nej extrahovali. Pre mileniánov je už niečo takéto nemysliteľné, myslím byť zviazaný celé mesiace s cd diskom alebo vinylom, rešpektovať zároveň myšlienkové pochody autora, poradie skladieb, prečo to bolo celé naaranžované daným spôsobom. To poradie skladieb sa človeku zároveň uložilo do pamäte. Tým, že človek do toho vložil financie, tak si zároveň k tomu produktu budoval rešpekt, ako aj k tomu, ako to bolo prezentované verejnosti.

Prvá nahrávka, ktorú si si kúpil?
Mal som 12 a bolo to niečo od Stevieho Wondera. Bol to prvý album, ktorý som si kúpil z vlastných, ušetrených peňazí a ktorý som počúval veľmi intenzívne. Zároveň ma ten album presvedčil, že toto je presne to, čo chcem robiť, otvoril mi dvere k hudbe.

Myslíš, že táto nová forma prístupu k hudbe je na škodu celého priemyslu?
Neviem, či naozaj na škodu. Pravda je však taká, že dnes veci fungujú úplne inak. Dokonca aj pokiaľ ide o proces vzniku piesne. Kedysi sme počúvali dokola ten istý album a po mesiaci sme ho vnímali úplne inak. Jednoducho počúvaním pre nás dozrieval. Dnes, keď sa albumy "rozsekávajú" (vďaka streamu), sa niektoré skladby z nich vlastne stratia, už len preto, že potrebujú dlhší čas na počúvanie, dozrievanie. Nezaujmú na prvé vypočutie, ale až po tom ďalšom začnú k sebe priťahovať. Dnešný spôsob prístupu k hudbe však doslova nedovoľuje nájsť si na to dozrievanie čas. A aj keď máte možnosť byť kurátorom vlastného hudobného obsahu, nemáte dosah na to, aby ste ovplyvnili ostatných poslucháčov. Stali sme sa tak ozvenou samých seba, a hoci máme ďaleko viac možností objavovania, akosi nevyhnutne obmedzujeme vlastné hudobné chute, vlastné hranice a nakoniec ten záujem veľmi rýchlo skončí. Ono to všetko naoko pôsobí ideálne, ale nakoniec skončíte unudený ozvenami vlastných chutí.

Je dnes vôbec niečo, od čoho si niečo sľubuješ?
Ja už som sa úplne odpojil od všetkého trendového, čo odsúva kreativitu. V tom zmysle je kľúčovým faktorom časovanie, nielen hudby samotnej, ale aj v zmysle samotného človeka, ako konzumenta hudby. Ale momentálne mi nič konkrétne neprichádza na um, čo ale neznamená, že niečo také neexistuje, len to má čo dočinenia so mnou.

Pokiaľ ide o tú kreativity, napadá ťa niekto, kto si zachoval svoju originalitu?
Bowie napr. , on totiž ponúkal šou a mystérium, ktoré diváka dostalo: Odkiaľ toto pochádza? Ako vytvoril tento zvuk? Ako si na toto prišiel? Samozrejme, rôzne vplyvy sa dali identifikovať, ale nikdy nebolo nič absolútne zrejmé. To bol pre mňa absolútny základ. Tak sa tvorí zázrak.

Čo bude ďalej s kapelou?
Uvidíme. Posledný album bol verejnosťou skvele prijatý, čo je skvelé, pretože som sa po prvýkrát pripojil ku kapele aj autorsky. S Christianom sme sa rozhodli objavovať a pohrávať sa zvukmi, len tak, čo z toho vzíde. Nakoniec z toho boli dve ucelené skladby a tie boli takisto skvele prijaté publikom.

Je zložité fungovať s kapelou tak dlho?
Áno. Vždy je to komplikované. Ale máme dostatok priestoru a slobody, za sebou už dlhé roky spoločného fungovania, takže v podstate to zvládame skvele. Vládne medzi nami vzájomný umelecký rešpekt a takisto to v procese tvorby funguje tak, že chceme čosi dosiahnúť ako po individuálnej, tak aj po kolektívnej stránke.

A čo chce dosiahnúť Peter Gordeno?
Niečo, čo odolá času, čo bude mať neomylnú podstatu. Za každou nehynúcou skladbou je ukrytá akási fyzická odolnosť ukrytá v melodickej kompozícii. Na druhej strane to nestráca ako štýl, tak aj aktuálnosť. Solídne skladby môžu byť do nekonečna nanovo interpretované. Viete, keď komponujete, píšete skladbu a zrazu niečo "objavíte", tak to v tom momente jednoducho viete; viete, ako s tým naložiť, ako tomu dať dôveryhodnosť, jednoducho sa tomu pocitu nič nevyrovná. Presne takéto niečo ma v tomto momente zaujíma: chcem pokračovať v tom, čo milujem, chcem objavovať nové zvuky, ktoré prevážia čokoľvek, čo je trendové a módne.

zdroj: dmtvarchives.com

Názory Devotees (4)

Tomasito

 1    27. apríl 2018 o 10:37

Ahojte vsetci, ako ide DM uhorkova sezona (myslim tym, ze nic velmi noveho tu zatial nemame…)

Musim priznat, ze sa mi tento kratky rozhovor velmi pacil a s Petrom sa v niektorych bodoch stotoznujem, vid ako popisuje vztah k novym albumom, ktore si kupoval a ako sa s nimi zzival. Sled skladieb, absorbovanie ich v urcitom celku - to vsetko davalo urcity zmysel:
“Ja si dodnes veľmi presne pamätám, ako som celé mesiace čakal na vydanie albumu, ako aj na celý ten proces, ktorý tomu predchádzal. A keď k tomu konečne došlo, utekal som do obchodu a celé mesiace počúval dookola tých 10 skladieb. Vaša hudba bola jednoducho Vaša, investovali ste do nej a zároveň tie investície z nej extrahovali. Pre mileniánov je už niečo takéto nemysliteľné, myslím byť zviazaný celé mesiace s cd diskom alebo vinylom, rešpektovať zároveň myšlienkové pochody autora, poradie skladieb, prečo to bolo celé naaranžované daným spôsobom. To poradie skladieb sa človeku zároveň uložilo do pamäte. Tým, že človek do toho vložil financie, tak si zároveň k tomu produktu budoval rešpekt, ako aj k tomu, ako to bolo prezentované verejnosti.”

Porovnanie s novymi moznostami - ktore nam vela noveho davaju pre moznost pocuvania hudby, ale pritom nam aj vela beru:
“Neviem, či naozaj na škodu. Pravda je však taká, že dnes veci fungujú úplne inak. Dokonca aj pokiaľ ide o proces vzniku piesne. Kedysi sme počúvali dokola ten istý album a po mesiaci sme ho vnímali úplne inak. Jednoducho počúvaním pre nás dozrieval. Dnes, keď sa albumy “rozsekávajú” (vďaka streamu), sa niektoré skladby z nich vlastne stratia, už len preto, že potrebujú dlhší čas na počúvanie, dozrievanie. Nezaujmú na prvé vypočutie, ale až po tom ďalšom začnú k sebe priťahovať. Dnešný spôsob prístupu k hudbe však doslova nedovoľuje nájsť si na to dozrievanie čas. A aj keď máte možnosť byť kurátorom vlastného hudobného obsahu, nemáte dosah na to, aby ste ovplyvnili ostatných poslucháčov. Stali sme sa tak ozvenou samých seba, a hoci máme ďaleko viac možností objavovania, akosi nevyhnutne obmedzujeme vlastné hudobné chute, vlastné hranice a nakoniec ten záujem veľmi rýchlo skončí. Ono to všetko naoko pôsobí ideálne, ale nakoniec skončíte unudený ozvenami vlastných chutí.”

Peter, plny suhlas - prijemne si ma prekvapil - prijemne asi preto, ze bohuzial nie si pre nas ten najoblubenejsi “clen” kapely.

jozefst

 2    27. apríl 2018 o 10:53

Peter a vlastne aj Christian nie sú členmi kapely, akurát výpomoc pri živom hraní a spolupracujú pri komponovaní skladieb. DM sa stále deklarujú ako trio.

Tomasito

 3    27. apríl 2018 o 11:05

preto som to dal do uvodzoviek
ale skor mi ide o ten obsah clanku - celkom trefne, ci?

jozefst

 4    27. apríl 2018 o 11:49

Tomasito ospravedlňujem sa, tie úvodzovky som prehliadol. Oni potom petrovmu menu, ktoré je v nich, tak ako si to napísal dávajú iný význam.

Diskutovať môžu iba zaregistrovaní a prihlásení užívatelia.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa