Daniel Miller o “Speak And Spell” (2006)

Daniel Miller o “Speak And Spell” (2006)

Keď sme prišli po prvýkrát do štúdia, aby sme započali práce na 5.1 mixe "Speak And Spell", bolo to po 21 rokoch po prvýkrát, čo som počul multitracky tejto nahrávky. Vrátilo ma to do roku 1981 a do Blackwing Studios.

Boli to úplne ranné časy Depeche Mode a ja som vtedy stále nebol veľmi skúsený, pokiaľ šlo o štúdiové práce. No tento album aj dnes znie veľmi sviežo, aj keď naivne. Napriek tomu z tých skladieb vyžaruje sila, kvalita a nápady.

Pre Depeche Mode a Mute, ako vydavateľstvo, bol album "Speak And Spell" veľmi dôležitý. Od prvého momentu, čo som ich videl vystupovať v Bridge House, v Canning Town, v októbri 1980, som vedel, že boli výnimočnou popovou kapelou. Ich technické vybavenie bolo jednoduché, no veľmi efektívne a hoci tie skladby boli ešte vo svojich prvopočiatkoch, fungovali a ich poteciál mi bol zjavný.

Nikdy neboli Novoromantici, boli Futuristi, hoci v tom čase bol v tom len nepatrný, no dôležitý rozdiel. Novoromantické kapely boli v podstate rockové, s hráčom na syntezátor. No na scéne boli aj iné kapely ako Human League, Soft Cell a samozrejme Depeche Mode, ktoré boli plne elektronické.

S Depeche Mode som formálnu nahrávaciu zmluvu podpísal až o mnoho rokov neskôr, no spolupracovať sme začali v októbri 1980. Mal som pocit, že pokiaľ sa k umelcovi správate férovo, platíte mu v presne dohodnutých sumách a termínoch, dáte mu umeleckú slobodu a propagujete jeho nahrávky najlepšie ako viete, načo vlastne potrebujete zmluvu? Načo do toho zaťahovať právnikov? Len by Vám to celé zasmradili. Bolo to naivné, ale fungovalo to a pokračovali sme v tom mnoho ďalších rokov.

Samotný album bol nahrávaný začiatkom roka 1981 a v podstate šlo o replikáciu toho, čo hrali na koncertoch. Boli medzi tým aj skladby, ktoré sa nakoniec na album nedostali a samozrejme aj zopár úplne nových. Ale v samotnej podstate to bol set, ktorý som zažil, keď som ich pol roka predtým videl v Canning Towne.

Nahrávali sme v Blackwing štúdiách, kúsok od London Bridge, so štúdiovým inžinierom Ericom Radcliffeom, ktorý už predtým so mnou pracoval na nahrávkach Fad Gadget a Silicon Teens. V štúdiu vládla veľmi priateľská atmosféra a hlavne to bolo čosi ako dobrodružstvo, keďže na hudobnú produkciu sa použili iba syntezátory. Väčšina štúdiových inžinierov jednoducho nepochopí to, čo chcete robiť.

Ale Eric, hoc vynikajúci gitarista, bol takisto vedec. Veľmi rád experimentoval, čo bolo veľmi vhodné na vytvorenie kreatívneho prostredia. Logicky sme s Ericom pracovali aj po tomto albume. Dokonca aj keď Vince Clarke opustil Depeche Mode a založil Yazoo, tak na nahrávanie svojho debutu, "Upstairs At Eric´s", si prizval práve Erica.

Album "Speak And Spell" som ko-produkoval spolu s kapelou. Všetky, až na dve, skladby napísal Vince, autorom skladieb "Big Muff" a "Tora! Tora! Tora!" je Martin. Obe tieto skladby predznamenali, že Martin sa neskôr mohol stať hlavným skladateľom Depeche Mode, no v tomto období bol hnacou silou v štúdiu práve Vince. Ja som tam bol len na to, aby som im pomohol so zvukom, ktorý chceli dosiahnúť. Pokúšal som sa rozšíriť ich perspektívu čo najviac ako len bolo možné, ukázať im, čo všetko je možné dosiahnúť s tým limitovaným vybavením, ktoré sme mali k dispozícii.

Vince bol v tých časoch na podpore, no Fletch s Martinom chodili stále do zamestnania a Dave stále navštevoval umeleckú školu v Southende. Myslím, že si potrebovali poistiť svoje vklady. Fletch s Martinom dokonca pracovali aj v období, kedy kapela v Top Of The Pops prezentovali skladbu "New Life". Takže oni dvaja mohli prísť do štúdia iba počas obeda alebo až po práci. Martin vždy pridal nejaké skutočne pekné vyvažujúce melódie a podobne. Pamätám si, ako som pracoval na jednej skladbe a on tam tak postával, hrajúc s jednou rukou a tou druhou sa kŕmil večerou. Bol to samozrejme monofonický syntezátor takže ste na ňom mohli v jednej chvíli hrať iba jednou rukou, no on napriek tomu vždy prišiel s niečím úžasným.

Prvým singlom k albumu bola skladba "Dreaming Of Me", ktorá sa na britskej edícii albumu neobjavila, hoci sme ju zaradili na americkú a európsku verziu. Singel sa vyšplhal na 57. miesto v rebríčku. Ďalší singel, "New Life", už dosiahol 11. najvyššiu pozíciu. Bol to takisto prvý Top20 hit z produkcie vydavateľstva Mute. S tretím singlom, "Just Can´t Get Enough", už dosiahli prvú desiatku, keď sa vyšplhal na 8. miesto. Rovnako v tom čase odohrali množstvo koncertov a dostalo sa im viacero veľmi dobrých recenzii. Nebol som prekvapený, no skutočne ma potešilo, keď v novembri 1981 vstúpili s debutovým albumom do prvej desiatky albumového rebríčka. V ňom sa udržal celých 32 týždňov.

Úspech albumu so sebou priniesol niekoľko veľkých zmien, ako v samotnej kapele, tak aj okolo nej. Mute sa presťahovali do prvých stálych priestorov v Západnom Londýne a počet našich zamestnancov sa rozrástol na 4. V čase vydania albumu bol však Vince už rozhodnutý odísť. Na prvom európskom turné kapely, na konci jesene, sa komunikácia medzi Vincem a ostatnými chalanmi viditeľne zhoršila.

Vince svoj zámer, opustiť kapelu po vydaní debutového albumu, ohlásil potichu, ako chalanom, tak aj mne. Boli sme uprostred rokovaní s americkým vydavateľstvom Sire a nechceli sme nič pokaziť tým, že by sme to vypustili do éteru. Myslím, že to však nakoniec zafungovalo a naša spolupráca so Sire a ich zakladateľom, Seymourom Steinom, pokračuje dodnes. Takže v novembri odohrali Depeche Mode svoj posledný koncert s Vincem a ten kapelu, oficiálne, opustil v decembri.

Vďaka tomu zvyšok kapely veľmi rýchlo dospel. Zrazu na seba museli prevziať zodpovednosť. Nenazval by som to požehnaním, ale myslím, že to, čo následne prišlo, bolo veľmi silné. Martin bol veľmi, veľmi sľubný skladateľ a s tak úspešným albumom v rukáve sa nekládli žiadne otázky ohľadne možného konca Depeche Mode. Až v tomto momente Dave odišiel zo školy a Martin s Fletchom dali v práci výpoveď. Cesta späť bola nemožná.

Dokonca už predtým, čo sme vydali prvý singel, to okolo kapely slušne "vrelo" a veľmi rýchlo to narastalo. Začali sa im hrnúť ponuky od veľkých vydavateľstiev, ale som rád, že môžem povedať, že sa rozhodli zostať s Mute, aj keď bez zmluvy. Našu spoluprácu sme si užívali a navzájom si dôverovali. Bolo to správne rozhodnutie postavené na správnych dôvodoch, čoho dôkazom je vzťah, ktorý trvá doteraz. Album "Speak And Spell" bol pozoruhodný debut, ktorý posunul kapelu k svetovým pódiám.

Daniel Miller
zdroj: Speak And Spell, SACD Release, 03/04/2006

Názory Devotees (3)

Čítať a pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa