Recenze Soulsavers: „The Light The Dead See“

Blíží se termín vydání alba „The Light The Dead See“, který je stanoven na 21.5.2012. První recenzentskou vlaštovku na webu Rock Square nabízí autorka článku Laura Studarus.

Britský produkční tým Rich Machin a Ian Glover (kteří společně skládají pod názvem Soulsavers), vytvářejí klikaté zvukomalby, které se plíží a kroutí s filmovou zlověstností. Po dvou úspěšných flirtech s vokalistou Screaming Trees Markem Laneganem, naverbovali Davea Gahana, aby na jejich čtvrté album „The Light The Dead See“ přispěl s vokály i texty.

Zdá se to být vhodné spojení. Elektro-fetišový průkopník coby součást Depeche Mode, Dave Gahan obratně těží ze zkušeností outsidera, od dob alba „Speak And Spell“ z roku 1981 vytváří šablony pro generace izolovaných adolescentů. Zde se mu opět podařilo vytvořit znepokojivé melancholické umění.

Soudě podle povrchní úrovně textů z Gahana nikdy nebude prvotřídní básník. („I may have drunk too much, now I'll have to pay,“ (Možná jsem vypil příliš mnoho, teď budu muset zaplatit) drmolí ve skladbě „Bitterman“) Dvanáct skladeb alba však nezávisí na slovech, ale na atmosféře, která je téměř celá vystavená na Gahanově zemitém barytonu. Je to uhlazený nástroj, schopný naplnit cokoliv přidanou přitažlivostí. S tím zdárně souzní klasická témata života, smrti a vykoupení – zejména s přihlédnutím ke Gahanovým několika setkáním se smrtí.

V tom se skrývá tajemství „The Light The Dead See“. Co všem dvanácti skladbám chybí na originalitě, dohání upřímností. Pomalu gradující zlatý hřeb „Longest Day“ silně udeří, zkoumá pocity emocionálního vězení a kontrastuje s muzikálovým refrénem. Zatímco balada „Presence Of God“ zastihuje Gahana zápasícího s neviditelným světem – současně přímá a odmítá Boha s prosbou “Nothing can break me/nothing that I see/You can’t shake me/so set me free.” (Nic mě nemůže zlomit / nic, co vidím / Nemůžeš mě setřást / tak mě osvoboď) Je to napětí, které se nikdy nezdá být zcela vyřešené. „Tonight“ nabízí skupině i posluchači stejně uspokojivou katarzi – kolektivu se podařil odpálit groove, ne nepodobný Oasis, elektronika ustoupila ve prospěch harmoniky a kytary. “When you’re looking for salvation/ better take some time to get your story straight. Are you sure you’re ready for forgiveness?/No it’s never too late, tonight.” (Pokud hledáš spásu / je lepší dát si načas, aby sis urovnal svůj příběh. Jsi si jistý, že jsi připraven na odpuštění? / Ne, nikdy není moc pozdě, dnes v noci) Přesně tak.

Dmshop