Mastering albumu “Spirit”

Krátky rozhovor s Brianom Luceym, ktorého si Depeche Mode najali pre mastering svojho posledného štúdiového albumu.

Tvoja definícia súčasného masteringu? Čo to vlastne je, aká je jeho úloha a význam?
Po umeleckej stránke spája mastering umelca so širokým publikom v tej najhlbšej možnej úrovni. Vlastne vylepšuje produkciu vyrovnávaním hudobnej nadčasovosti s okamžitým účinkom.

Akej výzve si čelil pri masteringu na albume "Spirit"? Súviselo s ním niečo výnimočné? Bolo na ňom niečo iné, s čím si sa doteraz nestretol?
Žiadna skutočná výzva tam nebola, jednoducho to bola skvelá nahrávka, na ktorej pracoval skvelý tím, tá práca bola zábavou.

Čím sa líši mastering vinylu od masteringu CD? Robil si mastering časti albumu Marylina Mansona a ten rozdiel, medzi vinylom a CD, je skutočne poznateľný. Dá sa takéto niečo očakávať aj v súvislosti s albumom "Spirit"?
Vinyl má tendenciu byť dynamickejší a celkovo konzervatívnejší, čo je samozrejme spôsobené fyzickou limitáciou tohto média. Očakávam, že vinylová edícia bude mať o pár db naviac, ale o žiadne dramatické zmeny nepôjde. Väčšinu zmien si urobíte sami, na vašom audio systéme, pri viacnásobnom prehrávaní albumu.

Vstupovala kapela do procesu masteringu? Prišli sami s nejakými nápadmi alebo do tvojej práce nezasahovali?
Obyčajne to býva tak, že odprezentujem svoju prácu a následne zadávateľ úlohy príde s nejakými poznámkami. V tomto prípade nič také nebolo. Niekedy dokonca obdržím referenčný track, či poznámky ešte pred začatím práce. Ani takéto niečo sa neudialo.

Tvoj názor na tzv. "Loudness War"? Prečo sa to vlastne deje a čo sa za tie roky v masteringu také udialo, že to dospelo do tohto stavu?
Ľudstvo je poháňané strachom alebo láskou ... alebo obyčajne kombináciou oboch. Strach z toho, že niečo nebude hlasité tak, ako ostatné veci nie je žiadna novinka. Vinyl má svoje fyzické obmedzenia, čo digitál nemá. Hlasnejšie = lepšie je taká opičia logika, takže sme sa museli trochu priučiť. Dynamický pohyb je po psychickej stránke skutočne lepší. Mňa tá ľudská potreba hlasitosti nejak netrápi, ak majú moji klienti tendenciu mať dobrý vkus a nesnažia sa prekračovať líniu. Výzvy sú zauiímavé práve vtedy, keď sa tlačí na limity a práve tento prvok modernej hudby si dokážem užiť. Album "Spirit" je dostatočne hlučný, jednoznačne hlučnejší, než albumy z 1980tych rokov, no nie burácajúci moderným / šialeným spôsobom.

Vďaka, že si sa s nami porozprával.
Ďakujem za otázky, dúfam, že sa Vám album páči!

zdroj: mode2joy.pl

Názory Devotees (19)

somebody

 1    5. apríl 2017 o 16:05

CD Spirit naozaj nie je extremny pripad loudness war len sem tam som si vsimol nejake cut off pri zbeznej kontrole v Audacity .  Ale napr. CD Playing the Angel to uz je celkom extrem ked si to pozeram v Audacity.

jozefst

 2    5. apríl 2017 o 17:45

Super takéto články s technickou tématikou.

Gabriel

 3    5. apríl 2017 o 18:26

@somebody: nie je to az tak hrozne? Ja sa cudujem, ze nam uz 20 rokov predavaju takyto digitalny shit.

bob3

 4    5. apríl 2017 o 18:29

Při masteringu záleží na finálním mixu, když je kvalitní a vyvážený, vše je na svém místě v celkovém spektru, mastering pak dokáže dynamicky pěkně všechno spojit. Nahrávka by měla hrát stejně kvalitně na všech platformách jak z beden, tak z rádia nebo v autě..na sluchátkách, z notebooku..když je mix nanic, technik se dost zapotí..

monocells

 5    5. apríl 2017 o 18:45

... tak tak, keď sa to dobre zmixuje, mastering to má len trošku
okoreniť a zlepiť grin
LoudnessWar nám to trochu dototo… a ten spomínaný Angel je inak “cítiť” aj bez spektrálneho analyzéra.
Inak, na tej fotke vľavo je známy mixér Warren Huart z LA. Mixoval Aerosmith a pod…

somebody

 6    5. apríl 2017 o 22:54

@Gabriel - no je to aj na Spirit mimo 16 bitovy rozsah ale len sem tam a tie cut off trvaju stotinky sekundy. Takto ked je cela piesen na jednej obrazovke zobrazena to vyzera hrozivo ako keby skoro pocas celej piesne to bolo zosekane ale ked si to priblizis a hladas kde su tie miesta kde je to useknute tak to uz je skoro ako hladat ihlu v kope sena (na Spirite - na PTA sa to hlada lahsie). A myslim ze sluchom to asi malokto postrehne ked je to len tak decentne smrcnute loudness war ako na Spirit (najviac je zosekana So much Love). Ale iste lepsie by bolo keby to nahrali tichsie nech sa to vlezie do 16 bitov bez osekavania ved v radiach to aj tak nehraju tak nehrozi ze budu zniet tichsie ako ine kapely a doma si to kazdy moze pustit tak hlasno ako chce.

Gabriel

 7    6. apríl 2017 o 06:56

@somebody: dynamika hudby sa vnima v najvacsej miere na psychickej urovni, nie sluchovej. Ked si ale pustim napr. Shine z CD, je to ako keby niekto pili drevo, ak si to pustim s korektnym dynamickym rozsahom, tak evidentne vnimam, ako ta hudba pekne pulzuje a ma svoju “teplotu” a dusu. A to je naozaj velky rozdiel.

somebody

 8    6. apríl 2017 o 08:53

@Gabriel - mas Exciter LP?  Ja si skusim pustit vecer CD verziu a SACD verziu.  Skusal som davnejsie porovnavat Violator CD povodne vydanie z 1990 a potom to remastrovane z Collectors Edition ale okrem toho ze pri tom povodnom som musel pridat hlasitost aby mi hralo rovnako hlasno ako to remastrovane som nepostrehol nejaku degradaciu kvality na remastrovanom. Skusim vytiahnut gramofon a pustit nejake DM platne posledne co mam personal jesus maxisingel a enjoy the silence singel. Trochu praskotu iste privodi nostalgicke spomienkz smile

Mohli by DM davat aj nejaky digitalny download pre majitelov original CD - s nahravkou tesne pred masteringom ked to este nie je osekane loudness war. V nejakom standardnom formate 24 bit / 192 kHz. A mne by aj 96 kHz stacilo.

Ogrik

 9    6. apríl 2017 o 13:58

@Gabriel - dostal si sa k HDtracks verzii? Ake to je tam? Ja som si to este nemal cas pustit. Vinyl ale hra paradne! Trochu sykavky su zdeformovane ku koncu strany platne, ale nie tak, ako napr. na remastri Broken Frame od Music on Vinyl, coz je shit! Takisto 101ka v novej edicii deformacie na Blasp. Rumors. Ma este s tymi remastrami na vinyloch taku skusenost? (pozn. pustal som ten BF aj na onakvejsej masine, lebo som myslel, ci to nie je mojim gramcom, ale nie)

Gabriel

 10    6. apríl 2017 o 14:24

Ogrik: HDtracks maju korektny dynamicky rozsah.

HDtracks sa valaju na torrentoch, ale na Home fore je o tom diskusia kde ludia tvrdia, ze to su fake HD verzie.

Dalej som nasiel tzv. declipped verzie. Zatial som nepochopil, akym procesom konverzie nahravka prechadza. Vysledkom ale je dynamicky korektna verzia. vid. https://hydrogenaud.io/index.php/topic,22291.0.html

Neviem si celkom predstavit, co by sa muselo stat, aby kapela spristupnila nahravky v HD a s korektnym dynamickym rozsahom.

Dusan

 11    7. apríl 2017 o 21:07

loudness war je nenormálny shit !
Prosím Vás a DM platne vrátane Spiritu na hdtracks.com majú OK dynamický rozsah? Ak áno aj by som si ich kúpil. Vďaka za info.

Analogrunner

 12    12. apríl 2017 o 19:04

@somebody @gabriel - ako prosim ta dokazes pocut “cutoff” amplitudu? a preco si myslite, ze vam niekto predava schvalne poskodeny signal na digitalnom nosici?
este by ma zaujimalo kde si zobral tu amplitudu z vinylu. si si ju sam nahral?

somebody

 13    12. apríl 2017 o 21:18

@Analogrunner - Ked sa to poriadne prezenie pre nazornost ked niekto chce demonstrovat co je to loudnesswar tak cutoff amplitudu pocut zretelne - uplne skresleny zvuk. 
Ale na predavanych CD to zase ziaden zvukar tak neprezenie, ved som aj pisal ze ja cutoff na Spirit nepocujem aj ked tam su. Len v nejakom audioeditore napr v Audacity ich vo vizualnom priebehu amplitudy nie je problem vyhladat.
Ze su dnesne CD nahravane tak nahlas ze amplituda vyleti zo 16 bitoveho rozsahu CD a vznikaju cutoff a teda dynamicky rozsah nahravky sa tym znizi to je fakt ( loudnesswar).
Ale aj ked tie cutoff nepocujem aj tak by som radsej mal CD nahrane tichsie bez cutoff. Tak isto ako uprednostnim cd pred 320 Kbps mp3. Netvrdim ze to rozoznam ale nevidim dovod mat nieco usekane a skomprimovane stratovym algoritmom a argumentovat ze ved ja to aj tak nerozoznam.

Gabriel

 14    12. apríl 2017 o 22:45

@Analogrunner: ja marne hladam odpoved, preco sa predavaju CD s Loudness War (LW). Pri radio verziach to chapem, ked vydavatelstvo chce, aby nahravka v radiu “sutazila” s ostatnymi skladbami. Kvoli tomu LW vymysleli. Preco je to na CD mi zmysel nedava.

Krivky su z CD a LP ripu albumu.

To, ci je LW potrehnutelne, alebo nie, je zbytocna debata. LW je umyselne poskodenie nahravky.

Analogrunner

 15    13. apríl 2017 o 13:01

ale chlopi aby som vas usmernil - ked sa prejebe digitalna 0 na digitalnom zazname tak je to velmi vyrazne pocut. hento, co vidite z ripu z cd napr je finalny masteringovy kompresor nastaveny tesne pod dig 0 a vsetko do toho nalisuje, cize ziadny clipping (terminus technicus pre prejebanu dig 0) sa nedeje :D
problem s dynamikou vznika vtedy, ked sa toho do kompresora nalisuje vela (napriek tomu ze moze byt multibandovy) a je z toho zrgrcla placka a nahravka “nezije”.
ale ubezpecujem vas, ze clipping tam ani nie je a ani nie je sanca ho pocut :D
ps: ked to niekto prepali s multibandom na konci a skresli nahravku, ktoru potom predava na cd, ok, ale ani v tom pripade tam clipping nie je :D iba skreslena nahravka…
gabriel - to mas tak ako keby si si ten vinyl nahral hlasnejsie ako dokaze tvoj vstup na prevodniku nabrat ale pred nim mas kompresor ktory to stlaci a dostane to do pasma kt vie vstup nabrat.

somebody

 16    13. apríl 2017 o 14:45

@Analogrunner - Teraz si ma uplne zmiatol. Keby som vedel ako dal by som sem obrazok z Audacity z Going Backwards s usekom kde amplituda narazi na strop a potom je zlomok sekundy priebeh signalu rovna usecka.  vyzera to takto nejako ako na tom osciloskope :


A to je clipping (cut off) ci nie?
Ved aj na tom obrazku co dal Gabriel z CD ripu je vidiet ze to je skosene do tvaru obdlznika.

Analogrunner

 17    13. apríl 2017 o 23:33

pisem ze clipping by si pocul (ako pukanie napr). to co vidis je zlisovanie kompresorom. ten sa pouziva na to aby ku clippingu nedoslo. ano. je to odrezane. preco - uz som vysvetlil vyssie.  ps: k nahravke pred masteringom sa nedostanes. aj 24bit 96khz wav co by si si (ak by ho dali von) stiahol by bol po masteringu.

Dusan

 18    16. apríl 2017 o 19:16

Trocha sa v tejto odbornej debate strácam, ale jedno viem určite. Ja tie vypeckované nahrávky počujem… nemá to dynamiku, chrčí to, je to jasné znehodnotenie nahrávky. Tak ako keď som vo veľmi dávnych časoch nastavil na kotučáku dynamický rozsah do “červeného” pásma… Pamätám si, keď som to asi prvý krát počul na remasteri Dávnej zeme. Opus hral nádherne, čistulinko, Bonton už bol s jasným skreslením kvôli db. A najlepšie je, že to predávali ako vylepšený zvuk vďaka remasteringu. Preto pokiaľ môžem, všetko chcem len na starých, originálnych CD, kde je to ešte OK. Nedáva to žiaden zmysel, nerozumiem ako ľudia z umeleckej branže toto dopustia a súhlasia s tým. Nemá to okrem rádia žiaden komerčný dôvod ani zmysel, naopak, pre domáce počúvanie to je negatívne, takže aj na predaj to má negatívny vplyv, i keď samozrejme len vo vzťahu ku poslucháčom, ktorí to počujú...

somebody

 19    19. apríl 2017 o 14:25

@analogrunner ak este sledujes tuto diskusiu budem rad ked mi napises presnejsie co to teda clipping podla Teba je kedze evidentne to co je podla mna clipping ty nazyvas zlisovanie kompresorom a okrem toho pouzivas este aj termin clipping a to mi nie je jasne co pod clippingom myslis Ty.

uz si napisal:
clipping (terminus technicus pre prejebanu dig 0)  - ale to mi nie je jasne.

Diskutovať môžu iba zaregistrovaní a prihlásení užívatelia.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa