Pop & U.P.

Pop & U.P.

Pred tridsiatimi rokmi sa v britskom magazíne Smash Hits objavil článok o v tej dobe už populárnej kapele z Basildonu, ktorá mala za sebou premiéru v televíznej relácii TOTP, ako aj vydanie singla "New Life".

Ultrapop, o tom to je. Depeche Mode pozvali do Basildonu Stevea Taylora na krátky kurz mužnosti!

"Keď nás Simon Bates predstavoval v Top Of The Pops," rozhovorí sa Dave Gahan o popoludní, krátko pred ich televíznym debutom, "zvlášť poukázal na to, že pochádzame z Basildonu - prečo?"
"Pretože odtiaľto nikdy nič dobré nevzišlo?," poznamená jeden z troch Gahanových kolegov, klávesák Martin Gore. Asi na minútu, či dve sme v tichosti uvažovali, usadení v nevkusnom pube na poschodí nákupného centra. Basildonu sa dostalo zvláštnej pozornosti ako jedno z tých rozťahaných nových miest postavených pre "vysťahované" londýnske obyvateľstvo v povojnovom období. Ako Basingstoke je v očiach niektorých ľudí vnímané rovnako ako klišé pre bezduché predmestia vystavané okolo nudných - lepšie sedí slovo "odcudzené" - centier, kde sa len veľmi ťažko hľadá zábava. Doslova v štýle "Plays For Today". Na niečo ako mestská skľúčenosť, na to môžete zabudnúť.

No, a tu je to prekvapenie: nie to, že Depeche Mode pochádzajú z končín ako Basildon, ale fakt, že ponúkajú rázny mladistvý pop, podfarbený náladovosťou samozrejme, ale nič, čo by ich kvalifikovalo k získaniu ocenenia Throbbing Gristle za väčšie samovraždné chúťky poslucháčov, než kedykoľvek predtým.
Depeche Mode si z toho robia žarty. Ostatné syntezátorové kapely označuje Vince Clarke skratkou "B&I", čiže "bleak and industrial" (deprimujúci a industriálni). Dave Gahan, po pinte piva už viac namyslenejší a naparujúci sa, dodá, že v ich prípade to neplatí: "My sme P&U", prehlási. Všetci naň vrhli zmätený pohľad. "No viete," pokračuje, "Pop & Up" (Popoví a stojaci na nohách). Vince mu dáva za pravdu. "Správne sa to píše U.P. a vlastne to znamená Ultrapop!"
Momentálne majú všetci dôvod na radosť, nakoľko sa im podarilo dosiahnuť závideniahodnú pozíciu - vystúpenie v Top Of The Pops a to dokonca so singlom vydaným na nezávislom labeli - a dokonca sa im bude venovať najbližšie vydanie relácie "Twentieth Century Box" na TV London Weekend. Slušný výkon na kapelu, ktorá spolu funguje sotva rok.

Za posledné mesiace sa však každý z nich musel vzdať niečoho, čo mu bránilo naplno sa venovať Depeche Mode. David Gahan bol slušne požiadaný, aby zo školy odišiel, študoval dizajn výkladov obchodov; Martin Gore a Andrew Fletcher sa vzdali svojich zamestnaní, no a Vince Clarke prišiel o svoju podporu v nezamestnanosti. S lacným a prenosným pódiovým vybavením majú z aktuálnych koncertov jedine zisky a na tento fakt sú patrične hrdí.

"Skutočne nemáme žiadne prepravné náklady," vysvetľuje Gahan. "Všetko naše vybavenie sa zmestí do auta. Nezamestnávame žiadnych roadies. Takže ak dostanete za koncert 250 libier, z čoho 50 zaplatíte za prenájom ozvučenia, tak to má pre každého z nás zmysel. Všetko, čo s nami súvisí, je nezávislé, dokonca aj promo k novej nahrávke si zabezpečujeme sami."

Prvý singel kapely, "Dreaming Of Me", vydaný na labeli Mute, dosiahol 57.priečku v singlovom rebríčku a 1.miesto v rebríčku nezávislých singlov. "Budú z nás The Beatles nezávislej scény," zachvasce sa Fletcher a nahodí suverénny výraz tváre.

Od chvíle, kedy Gahan stál vonku pred Nicholas School, kde kapela po prvýkrát vystupovala vo štvorici, ubehol viac než rok a Depeche Mode odvtedy urazili dlhú cestu. "Pol hodinu si sa snažil ukľudniť," povie Fletcher. "A to si mal v sebe už asi desať plechoviek piva." Všetko, čo si však Gahan z toho večera pamätá je len veta, ktorú si neustále opakoval: "Mne sa tam nechce. Mne sa tam nechce."

Ostatní traja hráči už boli ostrieľaní pódioví vlci, nakoľko dovtedy ako trio (dva syntezátory a bassa) odohrali dva koncerty, jeden v Scamps v Southende a druhý na párty Deb Danahay. Vince nikomu nedovolí položiť otázku "Ako sa tie koncerty vydarili?", nakoľko okamžite spomenutý fakt komentuje: "Nemali ani najmenší úspech."
Andrew sa však rozhodne uviesť veci na správnu mieru: "Dav bol úplne mĺkvy a Vince stratil všetku trpezlivosť a vytrhol napájací kábel." Do debaty sa pridá aj Martin: "Bolo tam kopec 14-ročných dievčat, ktoré nikdy predtým nevideli syntezátor, začali všetko chytať, točiť s gombíkmi a pýtať sa "Na čo je toto?"."

Ale ani títo traja nemali predtým so syntezátormi veľa skúseností. Vince a Andrew začínali svoje hudobné kroky ako folkové duo a hrávali v miestnych kostoloch alebo mládežníckych kluboch. Martin pre zmenu hrával na gitare v kapele z neďalekého mesta, s ktorou produkovali "milé skladby".

Takže, nakoľko boli v zlatom období glam roku príliš mladí a neskôr pevne odhodlaní nepodľahnúť punku, boli s hudbou dostatočne spojení na to, aby sa vrhli na zásadnú inováciu. Ako dodal Clarke, "Veci skutočne oceníte až po určitom čase." Gahan pre zmenu dodá, že kapela sa so svojimi hudobnými chúťkami pohybuje v rozhraní "od folku až po P.I.L"
"Punk," pokračuje Clarke, "nebol až taký skvelý, ale bol plný entuziazmu." Do reči mu skočí Fletcher: "Vždy sme mali radi kapely ako Roxy a ľudí ako Bowie, ktorí si vybudovali rešpekt."
"Elektronická hudba," dodá Vince, "spája ako Roxy, tak aj punk. Páčili sa nám kapely, ktoré využívali syntezátory - OMD, Human League, Gary Numan - počúvali sme to v časoch, keď sme sa dali dokopy. No a," dodá s úškrnom. "zo syntezátorov možno získať veľmi ľahko skutočne dobré zvuky."

S príchodom Gahana, ktorého po prvýkrát počuli a stretli na zvukovej skúške inej kapely, kde spieval Bowieho "Heroes", sa začal ich štýl viac formovať, na čo následne začalo reagovať aj publikum. Gahan si na koncertný debut štvorice v Top Alex, Southendský pub, inak pevnosť R&B štýlu, spomína takto: "Šlo to tam celkom dobre - publikum pokyvkávalo hlavami do rytmu nášho popu."
Vďaka cirkulácii ich prvej demo pásky mohli odohrať hneď niekoľko koncertov, prevažne však v The Bridge House v londýnskom Canning Towne. "Terry, ktorý tam robil promotéra, bol asi jediný, kto nám veril od začiatku." A takisto boli populárni v klube Crocs, v neďalekom mestečku Rayleigh. "V Crocs sme museli odohrať 15 koncertov, kým sme si získali podporu tamojšieho publika a prestali sme byť nervózni," zaspomína Fletcher. "Hovor za seba, áno?" zakontruje Gahan.

Crocs bol prvým miestom, kde si ich fanúšikovia začali obliekať veci s volánikmi a nanášať mejkap, hoci je táto tendencia je už podľa Gahana na ústupe. "Ľudia sa už tak veľmi nesnažia odlišovať jeden od druhého, už je to inteligentnejšie." Kapela sa snaží zmeniť svoj roztomilý romantizmus pre drsniakov v koži, hoci Gahan tvrdí, že nejde o nejaké rázne rozhodnutie. Podľa neho sa riadia heslom, "skúsme všetko, čo vyzerá dobre."

Medzitým z The Bridge House zamierili do The Top Od The Pops, a to najmä vďaka tomu, že stretli Daniela Millera, majiteľa Mute Records, ktorý im ponúkol nahrať singel. Po tom, čo ich odmietli všetky veľké labely, Miller "bol jediný, komu sme mohli dôverovať; tvrdil, že ak sa to nebude páčiť, tak to môžeme zabaliť."
Bezprostredný úspech singla "New Life" a fakt, že sa o kapelu začali zrazu zaujímať všetky dôležité vydavateľstvá (okamžite začali snoriť po ich demo páske a telefónnom čísle) je skutočnou vzpruhou pre obe strany, ako Depeche Mode, tak aj pre Millera. "Všetci tí dôležití ľudia mu tvrdili, že sa do toho nemal s nami púšťať a on im pritom dokázal pravý opak," dodal Gahan. "No a pokiaľ ide o nás samotných, ako aj o to všetko, čo sa doteraz udialo, tak sme len radi, že to dopadlo tak, ako to dopadlo."

zdroj: Smash Hits, 07/1981

Názory Devotees (1)

Čítať a pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa