Smútok objavovaný s radosťou

Smútok objavovaný s radosťou

David Gahan v rozhovore pre portugalský magazín Sabado nielen o novom albume, ale aj o Davidovi Bowiem, strachu z rakoviny a viere.

Názov albumu, "Spirit", odkazuje na niečo spirituálne alebo je za tým ukrytá akási guráž?
Chceme ním povzbudiť myslenie ľudí. A pritom si sami kladieme množstvo otázok. Tá najdôležitejšia je asi, kde je náš duch jednoty? Je nevyhnutné o tom premýšľať, pretože dnes žijeme vo svete vzmáhajúcej sa separácie. Musíme sa zastaviť a uvedomiť si, že akési delenie už máme dávno za sebou ...

Čiže sa potrebujeme zjednotiť?
Presne tak. Aj v piesni, ktorú som napísal, a ktorú sme prezentovali na konferencii, "Revolution", sa pýtame, kde je revolúcia? Myšlienkou tej skladby je priviesť ľudí k revolúcii, čím je myslené, aby sa pokúsili vydať inou cestou. Namiesto toho, aby sme si neustále uvedomovali rozdiely, čo tak skúsiť sa dať dohromady a oslavovať to, čo máme spoločné? Samozrejme, niektorí ľudia sa majú lepšie, než tí druhí, niektorí potrebujú pomôcť, ale aký význam má budovať múry? Vraciame sa k budovaniu múrov, ktoré nás akože majú chrániť pred vojnami. Nemáme už toto dávno za sebou?

Rozhorčenie je očividné a odráža sa aj v ďalších názvoch skladieb, ktoré David Gahan prezradil. Samozrejme, nie sú definitívne, ale, ako nám sám prezradil, objavia sa na novom albumu - "Poison Heart", "Scam", "Fail", "Worst Crime", "Backwards", "Eternity", "No More", "Cover Me". A prekvapenie? Autorom alebo spoluautorom viac ako polovice z nich je Gahan, ktorý viac ako dve dekády nenapísal jediný verš, iba autorským skladbám Martina Goreho prepožičiaval svoj hlas a charizmu. Trio samozrejme dopĺňa ešte Andrew Fletcher.

Prvé dve dekády vašej existencie si ani nepísal, ani nekomponoval. Čo ťa vlastne vtiahlo do kreatívneho procesu?
Nemal som tú potrebu, uspokojovala ma pozícia interpreta. Ale niekedy v roku 1999 alebo 2000, po skvelom turné a tesne predtým, ako sa kapela pustila opäť do nahrávania, som náhodou stretol v New Yorku milého chlapíka, s ktorým som sa pustil do písania. Bol to Ken Thomas, ktorý mi neskôr produkoval album "Paper Monsters" (2003). Neviem to vysvetliť ... jednoducho som sa dostal do bodu, kedy som už nedokázal byť iba spevákom Depeche Mode a interpretom Martinových skladieb. Pocítil som závan potreby vyjadrovať svoje vlastné pocity a myšlienky.

Myslíš, že to súviselo s vekom, že sa v tebe prebudil sebapozorovací cit?
Ja som bol ale taký vždy. A zasa musím podotknúť, že aj keď som tie skladby nepísal, to neznamená, že som sa do nich nedokázal vcítiť. Spevom som im dal život a cítim to tak aj dnes. Spievanie tých skvelých skladieb, ktoré vytvoril Martin, mi spôsobuje neuveriteľnú radosť, ale to už mi dnes nestačí ... Sám mám čo povedať a chcem o veciach rozprávať, či už s Depeche Mode alebo sólovo.

Platí to aj v prípade Soulsavers, s ktorými si nahral už dva albumy?
Bez pochýb, pokiaľ ide o moju umeleckú cestu, tak Soulsavers boli len akousi uličkou, z ktorej sa neskôr stal obrovský bulvár.

A pokračuje ďalej?
V porovnaní so všetkým, čo som robil predtým, je tento projekt niečím úplne odlišným a rád by som v ňom pokračoval. S ními sa hudba rodí sama, to sa ani nedá vysvetliť. Samotné skladby sa rodia omnoho jednoduchšie. V Depeche Mode, možno vďaka tomu obrovskému úspechu, vládne neuveriteľný tlak, ktorý nie vedome, ale koniec koncov ovplyvňuje celý proces. Ale nech už je to akokoľvek, je zrejmé, že hudba je môj spôsob komunikácie. Obnoho lepšie dokážem vyjadriť svoje pocity spevom, než by som mal o tom hovoriť.

Hudba Depeche Mode je v podstate radostná, no samotné texty sú smutné. Je práve táto kombinácia kľúčom k Vášmu úspechu?
Verím tomu, že áno. Verím tomu, že si ľudia uvedomujú, že mi hovoríme o živote, o tom aký je, že má svoje dve opačné stránky. Povedané jednoducho, ide o najhlbší smútok, ktorý s radosťou objavujeme. V hudbe potom miešame tieto dve stránky, snažíme sa zachytiť akýsi stimulatívny účinok, ktorým provokujeme mienku ľudí. Nie sú za tým žiadne triky: snažíme sa byť sami sebou a aby naša hudba odrážala to, akí naozaj sme.

David Bowie bol v mladosti tvojim idolom. Ako na teba zapôsobila jeho smrť?
Spôsobila mi neuveriteľný smútok a pocit veľkej straty ... v to januárové ráno som sa to dozvedel v telefonickom rozhovore. On vedel, že na tom nie je dobre, no nevedel, že je to až také zlé. Bol to šok, mal na mňa ohromný vplyv, bol pre mňa príkladom, vzorom.

A stále je?
Áno, aj ja snívam o tom, že mi život umožní tvoriť až do samého konca, tak ako to bolo u Davida, ktorý dokončil svoje brilantné dielo, "Blackstar", tesne pred svojím skonom. Bol pre mňa viac, než idolom. Posledných 10 rokov sme sa v New Yorku stretávali veľmi často, keďže moja dcéra Stella (17) chodila do tej istej školy, ako jeho dcéra Alexandria (16). Bolo to také priateľstvo otcov, väčšinou sme sa zhovárali o rodine a dcérach. Takže, jeho smrť bola pre mňa ako strata blízkeho priateľa.

Máš strach, že sa ti raz rakovina vráti?
Smrť Davida Bowieho ma k týmto myšlienkam vrátila ... samozrejme, že sa bojím smrti, je to normálne, no na druhej strane som skutočne veľmi dobrý v popieraní života. Myslím, že to odvádzanie pozornosti od mojej smrteľnosti ma robí silnejším. Je to veľmi užitočná ochrana života, nebyť schopný o tom premýšľať.

Ale musíš sa mať na pozore, je tak?
Viete, choroby ako táto sa postupne stávajú súčasťou života. Je to ako alkoholizmus alebo závislosť na drogách: sú ako korenie, ale zostávajú po ňom škvrny a bez prevencie sa to môže veľmi ľahko vrátiť... ale nemôžete na to neustále myslieť. Je dôležité neustále sa niečím zamestnávať, byť kreatívny a robiť to, čo máte radi.

Takže rakovina sa dá prirovnať k drogovej závislosti?
Trochu. Sú to jednoducho veci, ktoré patria k minulosti, no ovplyvňujú súčasnosť. Už dávno som prestal s fajčením, nepijem alkohol, neberiem drogy... na druhej stane, žijem v New Yorku, v meste, ktoré pôsobí ako najnezdravšie mesto na svete, plné znečistenia a bohémstva...

Obyčajne ľudia, ktorí sa vzdajú drog, až príliš priberú na váhe. Ako si ty udržuješ formu?
V jedle som veľmi vyberavý a snažím sa byť aktívny. Praktizujem jógu a pijem asi tri litre vody denne.

A čo starostlivosť o hlas?
Tá je pre mňa samozrejmá, obzvlášť dnes, keď sme v procese nahrávania. Takže hlasové cvičenia sú na dennom poriadku.

Piješ aj nejaké špeciálne čaje?
To je obyčajný mýtus, v tomto smere som si nevšimol žiadne výnimočné účinky. Ale zistil som, že niektorí ľudia mi svojou prítomnosťou pomáhajú v relace. Ale na hlas je najlepšie ticho, no v tomto smere to dodržujem iba ak je to naozaj nutné.

Máš šťastie, že si to všetko prežil, ale aj v tom, že sa za toľké roky vaša kapela nevzdala svojho štýlu. Si za to vďačný Bohu?
Ja neprektizujem žiadne náboženstvo, ale mám svoju vieru a niekedy vďačím za veci vesmíru.

Čiže neveríš v Boha?
Verím v niečo duchovné, v niečo väčšie, než som ja sám, v energiu vesmíru, cítim prítomnosť tej energie a pomáha mi každý deň. Ale v skutočnosti neviem, čo to je a neverím, že sa to skrýva za nejakou náboženskou ideológiou, či v nejakej knihe, ktorú napísal človek.

Akej najdôležitejšej lekcii ťa naučil život?
Každý deň prináša nové lekcie, nech sú akokoľvek malé, ale pre mňa bol ten najväčší objav uvedomenie si, že nie som zodpovedný za to, kto som, ani nie za myšlienky, aké mám. Som zodpovedný iba za svoje činy a práve na nich záleží, pretože ovplyvňujú svet. Mali by sme byť opatrní v tom, ako sa prezentujeme, ale nie je to naša chyba, že nie sme neustále dobrí.

zdroj: dmtvarchives.com, Sabado

Názory Devotees (29)

radoo

 1    5. december 2016 o 14:53

....... a niekedy vďačím za veci vesmíru…....alebo:ak si toho hoden,vesmir ti to nadeli.
tieto frazy v poslednej dobe pocujem coraz viac,a dobre to sluzi na pomenovanie niecoho, co pomenovat nedokazu.

tomy

 2    5. december 2016 o 19:50

Z DM sa stáva U2 revival grin

bel canto

 3    10. december 2016 o 20:33

Nejako ziadneho novinara tato otazka nenapadla (alebo o tom neviem) -
David, nenapadlo Ta urobit solovy album s Alanom Wilderom ?

Monghi

 4    11. december 2016 o 14:15

@bel canto: to uz sme tu rozoberali. Gahan nie je ten, ktory by taketo nieco mal Alanovi navrhovat. V prvom rade by musel mat Alan pre Davida vhodnu skladbu. Bol by som absolutne stastny, keby mal Alan k dispozicii hoc len instrumentalku vhodnu na vydanie.

Gabriel

 5    11. december 2016 o 14:52

@bel canto: je tak tazke pochopit, ze DM ani clenovia solovo nechcu s Alanom spolupracovat? Je to jednoduche pochopit uz tym, ze vsetko co urobili za poslednych 20 rokov, ze ho pozvali na charitativny koncert, boli sa pozriet na Recoil live eventy a nechali ho urobit remix. Takze o existencii Alana minimalne tusia a evidentne o jeho hudobne schopnosti viac zaujem nemaju. Ak by zaujem mali, tak by ho urcite oslovili, nemyslis?

tomy

 6    11. december 2016 o 15:35

...Okrem toho sám Alan povedal, že spolupráca s DG je to posledné do čoho by šiel… Povedal to síce trošku diplomatickejšie v štýle, že s DG často spolu pracovali na vokáloch v štúdiu, takže by sa už nemal kam posunúť... Alan by okrem toho nikdy neprijal naivné náznaky DG nápadov… ” I see the river… ” bŕŕŕ. Ja sám ako recoil fan a (ex)dm fan si už neželám žiadne (ani marketingové) spolupráce AW+DM. Už by to nebolo ono!

Andy

 7    11. december 2016 o 22:26

ja si absolutne neviem predstavit spolupracu Alana s The Cure smile))))))))))))))))))) kokoooos smile)) ale s takym NIN alebo Reznorovych project How to destroy Angels ... noo… to by slo smile

tomy

 8    12. december 2016 o 09:52

už vidím, čo ti na to odpíše monghi - že také silné egá by spolupracovať nemali grin

bob3

 9    12. december 2016 o 10:12

Jde o to, ze Smith nove nahravky nevydava, tak ani neni co si predstavovat ohledne spoluprace. Ja budu doufat, ze Reznor jednou zprodukuje DM..

radoo

 10    12. december 2016 o 12:01

no,bol by tam dalsi radový hrac,ktory by vymenil rogera,ktoreho by robert zase vyhodil,mozno by sa presunul nejaky gitarovy part do kláves,a musel by posluchat.

radoo

 11    12. december 2016 o 12:03

a podla mna si alan s dm definitivne zabuchol dvere tou aukciou.

Gabriel

 12    12. december 2016 o 16:09

@radoo: podla informacii ktore mam ja, bola prave aukcia klincom do Alanovej rakve a udajne to Davea velmi nastvalo.

radoo

 13    12. december 2016 o 17:55

som si myslel.

Andy

 14    12. december 2016 o 18:07

BOB3: myslel som rok 1995, kedy Wilder opustil DM a dostal pozvanku byt clenom The Cure, no Wilder odmietol smile Inak ten napad aby Reznor produkoval DM ma tiez napadol, alebo aspon urobit zopar remixov, co bolo myslim realnejsie pred SOFAD, teraz neviem ci je Reznor stale taky fanusik DM akym bol smile

GABRIEL: Tiez som nieco take zacul,ale pocul som to v tom zmysle ze Dave sa ani tak moc nenastval na to, ze tie veci rozpredaval ale skor ako to Wilder komentoval, ze sa chce zbavit ” prebytocnych veci, ktore su mu k nicomu “... len nejak moc nechapem co s tym malo spolocne aj jeho Mercedes a dom, ktory predaval, asi sa chcel toho uplne vsetkeho zbavit, co mu pripominalo DM.. sa divim, ze nepredava aj svoj mozok smile)))))))

Inak este k tym spolupracam, zatial najzvlastnejsiu spolupracu podla mna bola Alan a Richar Hall v tej prudko RAPistickej pesnicke na Bloodline… Pokial som nepocul Wilder a DEDE smile)))). Nuz, Wilder je umelec vsetranny, tak preco nie ?:)))

radoo

 15    12. december 2016 o 18:41

no,sam priznal ze mu dochadzaju peniaze,tak asi preto ta aukcia.a co sa tyka pozvanky od roba do cure,tak pokial viem robert to nikdy nepotvrdil.ale mame tu monghiho,ten nam to objasni.

Andy

 16    12. december 2016 o 18:50

Radoo: myslim ze to bolo tak,z e Robo poslal Daryla Bamonteho smile

radoo

 17    12. december 2016 o 18:56

v kazdom pripade by som alana v cure velmi rad videl.

Andy

 18    12. december 2016 o 19:11

Alan s Nick Cave and tha BadSeeds, ale to obdobie kedy tam bol Blixa ... alebo len s Einsturzende Neubauten smile

bob3

 19    12. december 2016 o 19:23

Bylo by to zajímavé, ale nedovedu si to představit, i když jak víme, jednu desku jim produkoval producent, který dělal i do hodně tvrdé muziky..

bel canto

 20    13. december 2016 o 17:35

Gabriel, o tom Davidom nastvani som nevedel, to je zajimave info.
Môj nazor ja taky, ze David by musel priznat, ze prave on bol tym jazyckom na vahach a kvoli nemu Alan odisiel.
Je to len moj nazor samozrejme, nic viac.

tomy

 21    13. december 2016 o 18:30

presne tak, lenže David by mal byť ten posledný, čo by mal Alanovi niečo vyčítať - mal to práve on, ktorý mal najneskôr 31.05.1995 zdvihnúť telefón a zavolať svojmu kamošovi Charliemu a povedať mu: nerob to Al, sadneme si spolu s Martinom a prebereme to… On si namiesto toho sadol, vybalil si svoje nádobičko a… No, veď vieme… Takže tak… Nehovoriac o tom, že po vydaní Exciteru bol jednou nohou z DM preč, lebo sa cítil akýsi nedocenený... Odkedy Dave pomaly prebrel líderstvo v DM, tak to tak aj vypadá... Suffer fans, suffer well :-(

tomy

 22    13. december 2016 o 18:32

PS. Gabriel - ja chcem funkciu edit, aspoň do 5.min. od zaslania odpovede… Lebo píšem horšie, ako hrá Andy na klávesoch…

Andy

 23    13. december 2016 o 19:37

Tomy: ” Lebo píšem horšie, ako hrá Andy na klávesoch… ” tak to je prirovnanie jak svina smile))))))) to ma vazne pobavilo:) nedaj boze mas na klavenici znak tlieskajucich ruk ?:)))))))))))))))))))))))))))))

bel canto

 24    15. december 2016 o 15:18

Chlapi, moj najoblubenejsi hudobnik z DM bol Alan.
Chodil som na klavir, hraval som ich veci.
Ked som videl 101 ako ukazuje hratky so syntezatorom, bol to pre mna balzam na dusu smile
Pripadal mi z nich najnormalnejsi, najdospelejsi, ako hudobnik v pravom slova zmysle slova.

Andy

 25    15. december 2016 o 17:19

Bel Canto: ano, plne s tebou suhlasim, tiez som mal Wildera strasne rad… ale kam to chudak dotiahol a kam ten ” zbytok ” ? i ked Gore je naozaj dost dobry textar, nenahradi ho co sa hudobnej stranky tyka… Ked odisiel Wilder, bol to pre mna ( a nielen pre mna ) koniec DM… Ked som pocul ze znova idu nieco vydat tak som tomu vobec neveril….

bel canto

 26    17. december 2016 o 14:18

Ono je velmi jednoduche zistit o com bol Martin v 80.rokoch.
Staci si pustit prvy Counterfeit, to je level, ktory by mal DM ak by nemal Alana.
Kto moze, pochopi.

bob3

 27    17. december 2016 o 21:50

Nepíšeš pravdu, Counterfeit je deska předělávek a Gore si ji udělal podle svého, bez producenta, ve volném čase mezi deskami.

Wilder se k tomu sice vyjádřil, že se mu podle něho nepodařilo z těch skladeb dostat více, to on ale nepochopil podstatu té desky a proč ji vlastně dělal, Gore jen taktně mlčel..

Gore s tou deskou neměl žádné komerční ambice.

bel canto

 28    19. december 2016 o 08:49

Bobe, takze Alan nepochopil podstatu a Ty ano ?
Hmm..

bob3

 29    19. december 2016 o 12:54

No a cemu se divis..