Martinov “sci-fi” svet

Martinov “sci-fi” svet

Prepáčte nám tú nekonečnú záplavu Martinových slov, ale nedá sa im odolať. Rozhovor pre Electronic Beats...

Martin, tvoj nový album "MG" akoby ťažil z oblasti sci-fi.
Veľmi dobrá poznámka. Sci-fi mám rád, obzvlášť filmy s touto tématikou.

A ktoré filmy a knihy považuješ za najobľúbenejšie? Preferuješ práce ruské, poľské, britské alebo americké? Všetky spomenuté majú totiž dosť odlišný prístup, nemyslíš?
Aby som bol úprimný, na žiadny sci-fi podžáner sa nešpecifikujem. Dokonca som so žiadnym takýmto konceptom na albume nezačal pracovať. Jednoducho sa mi počas prípavných prác na album "Delta Machine" podarilo vyprodukovať štyri, či päť inštrumentálnych kúskov, ktoré sa nakoniec na samotný album, ani jeho deluxe edíciu, nedostali. Mali sme k dispozícii príliš veľa materiálu.

Takže si v poslednej dobe produktívnejší, než zvyčajne?
Nie. Pre kapelu totiž komponuje už aj Dave, takže sme mali k dispozícii viac než dostatok piesní a na inštrumentálne veci sa už priestor nenašiel. Určitú domu som nevedel, čo s nimi. Neskôr mi kamarát navrhol, aby som skúsil inštrumentálny album, kde by som im vytvoril domov. Nebol som si album istý, ale ten nápad sa mi páčil. Vždy sme mi páčilo skúšať niečo, čo som predtým nikdy nerobil a objavovať tak nové hudobné teritóriá. Takže som v podstate okamžite po skončení Delta Machine turné zašiel do štúdia a začal nahrávať novú hudbu. O tých sci-fi prvkoch som začal uvažovať až potom, čo som mal k dispozícii už niekoľko skladieb. Moje predstavy boli jednoznačne ovplyvnené sci-fi filmami a napadlo ma, že by som si tie predstavy mohol v mysli udržať po zvyšok nahrávania albumu.

Fanúšikovia sci-fi sa obyčajne rozdelia do dvoch frakcii: tí, čo obdivujú ruského filmára Andreja Tarkovského, ktorý v roku 1972 natočil film Solaris, a na tých, ktorí obdivujú 2001: Vesmírnu Odyseu (1968) Stanleyho Kubrika. Oba filmy sú prakticky zrkadlom toho druhého.
V tomto som skutočne nie veľmi dobrý.

Môžeš teda ozrejmiť, čo myslíš pod pojmom "sci-fi"?
Bolo to len veľmi voľné, až vágne prirovnanie, chápete? Ak pri počúvaní albumu "MG" zavriem oči, tak si predstavujem astronautov, či vesmírnu loď letiacu priestorom.

Jupiter všetko za hranicou nekonečna?
Áno, niečo také.

A čo "Blade Runner" Ridleyho Scotta? Žiješ v Santa Barbare a ten film je vlastne sci-fi obrazom budúcnosti Los Angeles.
Viete čo? Ten dážď v Blade Runnerovi má rád.

Aj v Solaris-e prší.
Áno, lenže my aktuálne v Kalifornii bojujeme so suchom. Nedávno som Blade Runnera pozeral so svojim 12-ročným synom. Chcel som mu jednoducho ukázať americké sci-fi klasiky, ako Terminator a Terminator 2, či Total Recall. Je jednoducho vo veku, kedy sú pre neho takéto veci vzrušujúce.

Aj sa so svojim synom po zhliadnutí takých filmov o nich rozprávaš?
Áno, trochu. Myslím, že na ne hľadí ako na dobrodružné filmy.

Páčila by sa ti predstava, že by bola hudba z "MG" albumu použitá v niektorom z budúcich sci-fi filmov? Nosíš si v hlave predstavu kinematografickej práce?
Páči sa mi predstava, že by niekoho pri počúvaní môjho albumu napadlo: "To by sa hodilo do filmu, na ktorom práve pracujem." Stať by sa to mohlo, ako aj nie.

Spomenul si, že si album skomponoval po skončení turné s Depeche Mode. Nedávno som sa rozprával s Warrenom Ellisom z The Bad Seeds a ten sa priznal, že po každom turné spadne do akejsi diery, kde sa musí prekalibrovať, pretože každovečerné koncertovanie má ďaleko od bežného, každodenného života. Začal si na albume pracovať okamžite z dôvodu akejsi sebaprezentácie alebo skôr z dôvodu osvieženia?
V minulosti bol návrat z turné do bežného života omnoho ťažší, než je tomu dnes. Boli obdobia, kedy to bolo doslova utrpenia, no už sa to zmenilo. Po posledných turné som sa vrátil do normálneho života omnoho ľahším spôsobom a myslím, že mi k tomu dopomohli každodenné návštevy môjho štúdia. Na turné totiž pracovať nemôžete. Vždy sa mi stalo, že ma na cestách prepadla potreba na chvíľu komponovať, či už po koncerte alebo počas voľného dňa, takže som mal malú zostavu vo svojej hotelovej izbe. Celé mesiace som so sebou vláčil tie zariadenia, až kým som si neuvedomil, že z toho aj tak nikdy nič nebude! Keď ste uprostred turné a hráte každý druhý deň, tak ponoriť sa do hudby a pokúšať sa byť kreatívny je to posledné, na čo máte chuť. Počas pachtenia na turné mi príde príšerne zložité byť kreatívnym.

Na turné ste boli už veľakrát. Stala sa z toho rutina alebo má každé turné svoju samostatnú príchuť, či podmienky? Ako by si v tomto smere opísal turné k albumu "Delta Machine"?
Turné je o zábave - teda, tak to dnes vnímam. Ja si turné užívam a státie na pódiu, to je skutočne skvelý pocit. No takisto tažká práca. Na poslednom turné sme ťahali veľmi dlhú šnúru a hrali sme prakticky každý druhý deň. Cez voľný deň sme sa premiestňovali na iné miesto. Do daného mesta sa nedostanete skôr, ako o šiestej popoludní a to už smerujete na večeru. Takže to posledné, čo chcete, je spustiť počítač, nastaviť reproduktory a začať pracovať. Nikdy sa tak nestalo.

Je to teda úplne iný model života.
Áno, úplne odlišný, rozhodne vašej kreativite nenapomáha. Ale na druhej strane je celkom fajn byť určité obdobie nekreatívny, pretože keď sa následne vrátite do štúdia, môžete všetku tú kreativitu, ktorú ste v sebe potláčali, vypustiť.

Album "Delta Machine" bol postavený na modulárnych syntezátoroch, no takisto disponuje tým výnimočným bluesovým nádychom a myslím, že práve to slovo "Delta" je odkazom na blues.
Skvelý postreh.

Album "MG" však bluesové prvky postráda.
V tomto zmysle je zrejme dobré, že sa tie inštrumentálky na album "Delta Machine" nedostali, pretože by vyčnievali. Keď som začal chystať skladby pre "MG", mal som úplne jasnú predstavu, že chcem čisto elektronické nahrávky.V prípade "Delta Machine" ma ani raz nenapadlo odložiť bokom gitaru alebo iný reálny nástroj. Pri pohľade späť by to bolo absolútne chybné rozhodnutie. Pri "MG" som takisto od začiatku vedel, že na ňom nechcem mať ani žiadne vokály, chcel som jednoducho ponechať skladby v absolútne syntetickej podobe.

Aký si mal k tomu dôvod?
Tie veci, ktoré som pripravil v období "Delta Machine" boli niečo ako zvukové skice, snažil som sa tú formu jednoducho zachovať. Nebolo by správne tlačiť do toho gitary, živé bicie a podobne.

A ktoré sú tie spomínané skladby z toho obdobia?
"Elk", "Brink" a "Featherlight".

Je zaujímavé, že názvy, ktoré si jednotlivým skladbám dal, ovplyvnili ich identitu.
Chcel som im dať názvy, ktoré pre mňa niečo znamenajú. Niekomu inému žiaden podobný význam dávať nemusia. Je to tak trochu ako pri skladbách s textom: je dobré, keď dáte skladbe názov a necháte popustiť uzdu ľudskej fantázii. Jediné slovo vás nasmeruje na cestu premýšľania, o čom by tá skladba mohla byť. Všetky tie názvy majú pre mňa špecifický význam, ale všetko čaro by sa okamžite stratilo, keby som vám o tom povedal viac.

Dobre, tak nebudeme špecifickí, ale mohol by si byť detailnejší aspoň pri skladbe "Europa Hymn"? Je to jediný názov bez náznaku záhady, či zasnenia; je dosť konkrétny. Prečo tvoj album potrebuje "hymnu Európy"?
Takže, ako som povedal, nebudem Vám vysvetľovať, prečo som tú skladbu tak pomenoval, no myslel som, že by to mohlo priviesť Európanov premýšľať o ich jednote.

Pochádzaš z UK, no žiješ v USA. Zmenilo to tvoj pohľad na svet?
Nie som si istý. Žijem tu rád pre pocit, že som trochu ďalej o Európy. Mám pocit, že Kalifornčanom chutí život a žijú zdravo a to mi možno nejako pomohlo, no pochybujem, že by v dôsledku tejto zmeny zo mňa začali prúdiť iné skladby, než som písal kedysi v Drážďanoch alebo niekde inde.

Dodržiavaš pri práci nejaké striktné pravidlá? Vstaneš, dáš si raňajky a potom ideš do štúdia pracovať?
Áno, to som ja. Každý deň vstanem a idem do štúdia. Väčšinou začínam o jedenástej alebo dvanástej a zvyčajne končím večer o šiestej, či siedmej.

Takže už nie si pracujúci "nočný vták" ako kedysi?
Nie, keď komponujem. Keďže "MG" je sólový album, šlo, v porovnaní s prácou a nahrávaním so skupinou, o omnoho uvoľnenejší prístup. Ako kapela bežne pracujeme aj neskoro v noci, ale to je niečo úplne iné, keďže pracujeme na albume Depeche Mode a to je omnoho väčší projekt. To máme vyskladaný tím ľudí, zabezpečené veľmi nákladné štúdio, takže ak vtedy ukončíte prácu o šiestej večer, tak plytváte drahocenným časom.

Názory Devotees (9)

Čítať a pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa