Je to len oddanosť (1994)

Je to len oddanosť (1994)

S finálnou časťou Devotional tour zavítali Depeche Mode aj do Austrálie, aby tak splatili dlh za zrušený koncert v Melbourne na predchádzajúcom turné.

Na aktuálnom "Devotional" turné, ktorého finálnu časť odštartovala kapela minulý mesiac v Južnej Afrike, sa členovia kapely na pódiu vracajú ku svojej gitarovej minulosti. Dôležitú úlohu samozrejme zohrávajú aj hi-tech vizuálne prvky, dopĺňané sureálnymi obrazmi Antona Corbijna, ku ktorým patria aj gigantické siluety jednotlivých hudobníkov hrajúcich na svoje nástroje. Obrazy vytvárajú ilúziu skutočného koncertu, s ktorou sa môže spevák Dave Gahan ešte viac pohrávať. Nepochybne tu cítiť vplyv "ZOO" šou U2 alebo ide len o cynický postoj kapely, súvisiaci s jej zjavným posunom k ortodoxnejšiemu vzhľadu?

"Nemali sme v úmysle byť nijakým spôsobom cynickí," prezradil nám Gore krátko predtým, keď začali pripravovať austrálske turné. "Snažíme sa byť viac abstraktní, v minulosti sme totiž zvykli využívať množstvo fotografii kapely a od toho sme sa snažili odpútať."

Aká je pre kapelu dôležitá Antonova práca?
"Náš vzťah s Antonom je veľmi osobný, spolupracujeme s ním od roku 1986. Ak by sme si neboli niečím z jeho tvorby istí, tak si to s ním vieme vydiskutovať. Vieme si vydobyť zmeny alebo ohľadne jeho nápadov argumentovať."

Na obal Vášho aktuálneho albumu ste umiestnili fotografie členov kapely, čo trochu odporuje Vaším názorom z minulosti, kedy ste tvrdili, že Vaše fotografie sa na obaloch albumov nikdy neobjavia.
"Nie je to úplne v protiklade s našimi tvrdeniami z minulosti. Anton nám navrhol, že ak sa naša hudba stáva ľudskejšou, mali by sme na obal albumu umiestniť naše fotografie. Neboli sme si tým veľmi istí, ale navrhli sme mu, že ak príde s dobrým nápadom, porozmýšľame o tom. Tak prišiel s návrhom, kde naše tváre zamaskoval a nám sa to páčilo."

Nedávno si sa nechal počuť, že album "Songs Of Faith And Devotion" je optimistický, dnes je podľa teba plný temnej predstavivosti - smrť, utrpenie, kapitulácia - a tvojho neustáleho filtrovania s náboženstvom.
"Depeche Mode nikdy nevyprodukujú "šťastný" album, no v meradle nášho vlastného mikrokozmu vykazuje tento album známky zväčšujúceho sa optimizmu (smiech). Ja osobne sa nikdy nevzdám náboženskej predstavivosti ako takej, ale ten pozitívny prístup sa tu jednoducho ukazuje."

Myslíš, že Vaša hudba priťahuje veriacich alebo skôr tých "tichých" katolíkov?
"Naši fanúšikovia nemusia byť nevyhnutne veriaci, hoci v textoch sa snažím vyvolať predstavu, že veriaci nie som. Všetci však v živote niečo hľadáme a myslím, že práve toto naši fanúšikovia z našej hudby cítia."

Viem, že preferuješ "otvorené" texty skladieb, aby si každý vytvoril ich vlastnú interpretáciu, ale nemyslíš, že verš "So open yourself for me, risk your health for me" v "Judas" by mohol byť interpretovaný ako veľmi nebezpečná predstava nechráneného sexu?
""Judas" je arogantná zaľúbená pieseň. Neprižmurujeme oči nad nechráneným sexom. Je to len o dožadovaní sa 100% prítomnosti niekoho vo vzťahu - definitívna drzosť."

Albumom sa nesie pokora, ktorá možno reflektuje na veľkosť kapely a možnosť, že by niektorí z jej členov zle znášali túto silu. Alebo sa mýlim?
"Pokora je veľmi dôležitý pocit, no pasovanie sa s touto témou na SOFAD albume rozhodne nereflektuje na postoj kapely alebo na niečo, čo by ovplyvňovalo jej dynamiku."

Single vydané z tohto albumu neboli vo všeobecnosti nikde tak úspešné, myslím v rebríčkoch predajnosti, ako práve album. Sú teda Depeche Mode "albumovou" kapelou?
"S tým termínom sa začalo pohrávať v 1970-tych rokoch, kedy sa vydávali konceptuálne albumy, doslova to bola nadávka, no myslím, že dnes môžeme byť na toto označenie pyšní."

V Austrálii ste nikdy neboli tak úspešní, ako vo zbytku sveta - tu ste skôr známi vďaka tomu, že ste na poslednom turné zrušili plánovaný koncert v Melbourne. Prečo myslíš, že ten zväčšujúci sa úspech práve tu nepociťujete?
"Bolo frustrujúce cestovať sem kvôli dvom koncertom a nakoniec môcť odohrať len jeden. Druhýkrát by sa nám to stať jednoducho nemohlo. Všade inde posilňujeme našu pozíciu tým, že s každým albumom vyrazíme na turné, to robia aj naši súputníci z 1980-tych rokov, a aj to je jeden z dôvodov, prečo sme stále tu. V Austrálii však až takí úspešní nie sme a je to asi jediná krajina, kde nekoncertujeme."

Nahráš niekedy ďalší sólový album, keďže ten tvoj debutový mal u kritiky celkom dobrý ohlas?
"Nikdy som žiadnu recenziu nikde nevidel. V podstate tá EP zostala takmer nepovšimnutá. Dokonca som k nej nerobil žiadne promo a celé vydanie prebehlo dosť v tichosti. Ďalší album vydám vtedy, keď si kapela dopraje dostatočne dlhú pauzu."

Na tomto turné tvoj hlas zneje naozaj silne, prečo nespievaš s Depeche Mode viac?
"Počas koncertu spievam dve, či tri skladby. Nie som rád v popredí, nerád poskytujem rozhovory, nechcem byť hovorcom. K spokojnosti mi stačí odspievať len tie skladby."

Máš pocit, že ťa nejakým spôsobom ovplyvňuje nová hudobná generácia, umelci ako Meat Beat Manifesto, či Todd Terry?
"Pomohli sme vytvarovať novú americkú hudobnú scénu. V začiatkoch nás považovali za alternatívnu kapelu a mali sme čo robiť, aby sme sa z lokálnych, študentských rozhlasových staníc dostali do tých národných. Dnes cítiť v americkej hudobnej produkcii vplyv kapiel ako sme my, či The Cure."

Vy a New Order ste boli poslední zo skvelých indie kapiel, až do momentu, kedy New Order vydali svoj posledný album na veľkom vydavateľstve. Aký je to pocit byť posledným preživším?
"Vždy sme sa s New Order považovali za posledných "indies". Factory (niekdajšie vydavateľstvo New Order) a Mute boli posledným zvyškom indie scény 1980-tych rokov. S odchodom Factory sme zostali naozaj poslední."

Kapela prechádza očividnými zmenami, hlavne z Davida sa stala nová "rocková hviezda", s tetovaniami, dlhými vlasmi a na pódiu veľmi pripomína speváka z INXS. Dave nedávno v rozhovore pre Rolling Stones takisto povedal, že aj niekto ďalší z kapely by potreboval "pochopiť" modernú hudbu.
"To je len Davidova osobnosť, ktorú cítiť z pódia. Úplne sa nechal uniesť losangelskou hudobnou scénou, vzal si za ženu dievča z LA, ale nemyslím si, že to vidí ako jediný spôsob, ako dnes fungovať na scéne. Nemyslím si, že skutočne použil ten výraz "pochopiť", podľa mňa bol len nesprávne interpretovaný, to sa mu už v minulosti stalo neraz."

zdroj: In Press, Austrália, 02/03/1994, dmtvarchives.com