Interview: Daniel Miller (1993)

Interview: Daniel Miller (1993)

Spomínanie s Danielom Millerom na začiatky Depeche Mode a ich cestu z Bridge House až k albumu Songs Of Faith And Devotion.

Prvý singel Depeche Mode, "Dreaming Of Me", sa dočkal svojho vydania na konci februára 1981. Od samého počiatku s nimi spolupracoval Daniel Miller. Nielen ako šéf jediného labelu, s ktorým kedy spolupracovali, ale v začiatkoch aj ako manažér turné, ktorý mal na starosti ich pódiový zvuk a zároveň ako spoluproducent. Daniel Miller, zakladateľ a šéf Mute Records sa porozprával s Brendou Kelly o Depeche Mode. Začiatky "To bolo na konci roku 1980 a Depeche Mode vtedy robili predskokanov Fada Gadgeta v Bridge House, v Camden Town. Dvaja z nich vtedy stále pracovali, Andy Fletcher a Martin Gore, jeden ako poišťovák a druhý ako bankový úradník. Dave študoval umenie na Southend Tec a Vince Clarke bol jednoducho nezamestnaný - ale zároveň bol hlavným motivátorom kapely. Dave s Vincem mali ambície, u tých zvyšných dvoch som si nebol veľmi istý, mal som z nich pocit, že sú len amatérskou kapelou, ktorá hrá iba pre zábavu. Ale boli vážne dobrí, jednoducho museli začať nahrávať." "Podľa mňa boli brilantní. Pamätám si ten večer, vlastne som ani nevedel, prečo sa obťažujem na nich vôbec pozerať. Obyčajne som s Fadom niekam vždy po jeho zvukovej skúške vypadol, ale z nejakého dôvodu som zostal a pozrel som si tú jemne novoromantickú kapelu - neznášal som novoromantikov - ale to, čo sa ozvalo z reproduktorov, to bolo čosi neuveriteľné. Najlepší set skladieb novej kapely, aký som kedy počul, poskladaný a prezentovaný spôsobom, ktorý bol úžasne nápaditý, absolútne minimalistický a rovnako totálne naivný. Okamžite ma napadlo, 'no hej, každý na začiatku zahrá tie dobré skladby', lenže ono to bolo pokračovaním setu stále lepšie a lepšie. Väčšina skladieb z toho večera nakoniec skončila na ich debutovom albume." Hudobné vyjadrenie "Celé to bolo o tom, že boli veľmi minimalistickí, nebol zvuk alebo časť, o ktorej by ste povedali, že je nepotrebná, celé to bolo neuveriteľne funkčné. Inak to jednoducho ani robiť nevedeli, pretože ich vybavenie pozostávalo len z tých najnutnejších vecí: syntezátori mali iba monofonické, nie polyfonické, takže v jednom momentne mohli zahrať iba jednu notu, nepoužívali žiadne harmónie. No s tou limitáciou manipulovali bravúrne. V tom čase som dostával veľmi veľa pások s pôžitkárskou, no zmätočne znejúcou, nie veľmi dobrou hudbou. Toto bol presný opak a práve preto ma to oslovilo." "Pravidlá, ktoré vládli ich rannému zvuku zodpovedali ich finančným limitom a schopnostiam. Oni však tieto pravidlá vo všetkých smeroch porušili a dosiahli presne to, čo chceli a myslím, že postupom času sme vytvorili pravidlá vlastné. Pri pohľade späť môžu mať ľudia pocit, že to bolo veľmi obmedzujúce, ale tie pravidlá boli veľmi dôležité. Pri mnohých veciach sme mali pocit, že budú neakceptovateľné, ale každý ich skúšal a získali vďaka tomu jedinečný zvuk. Pri harmóniach sme nikdy nepoužívali polyfonické syntezátori, takže všetko sme museli poctivo vystavať. Mali sme pocit, že s elektronickou hudbou nič nedosiahneme, ale ja som tomu stále veril. Množstvo z tých vecí využívajú dodnes, vďaka čomu parádne rozšírili svoju zvukovú paletu." "Depeche Mode obklopuje množstvo mýtov o tom, že sú nedôveryhodní, že gitaru začali používať až naposledných dvoch albumoch a podobne. Ale gitaru použili už na svojom druhom albume, "A Broken Frame". Samozrejme, že sú v styku s hudbou, ktorá je postavená na pevných pravidlách, ale oni ich chcú práveže porušiť. Ak neuvažujete takýmto spôsobom, tak bude vaša hudba veľmi benevolentná a bude znieť ako každá iná. Vytvárame vlastné zvuky, nevykrádame nahrávky iných." "Američania sa k produkcii Depeche Mode stavali veľmi cynicky. Vnímali ich ako teplošskú disko kapelu. Rozprával som sa s tými chlapíkmi, ktorí v Amerike a Európe mixovali techno a všetci uvádzali Depeche Mode ako kapelu, ktorá ich produckiu najviac ovplyvnila. Nemyslím si, že je to preto, že produkovali techno-tanečné nahrávky, ale skôr preto, že jednoducho išli zvukovo ešte ďalej, ako ponúkali dostupné technológie. Techno totiž využíva silu výberu toho správneho zvuku." "Vnímam hudbu Depeche Mode ako výrazne ne-anglickú. Vždy boli ovplyvnení európskou produkciou, hlavne Martin, ktorí počúval Kraftwerk, DAF a všetky tie experimentátorské kapely. Oni mali veľmi široký hudobný rozhľad a produkovali nahrávky, o ktorých boli presvedčení. Evidentne všetky tie veci dávali zmysel. Nikdy som sa ich nesnažil analyzovať do hĺbky, pretože to je asi úloha iných ľudí." Akú progresiu dosiahli Depeche Mode na albume "Songs Of Faith And Devotion"? "K najväčšej zmene došlo v textoch. Sú pozitívnejšie orientované. Samotný zvuk je organickejší a slobodnejší, menej orientovaný na techno. Dokonca v niektorých skladbách použili zbory a opäť tak zbúrali určité hranice, no skôr na osobnej úrovni, nie na hudobnej: celkovo sú prístupnejší, čo je veľmi dôležité. Sampling sa dnes posunul do úrovne, kedy ľudia doslova vycuciavajú nahrávky iných, no má aj svojú druhú stránku, kedy sa dá manipuláciou s rôznymi zdrojmi vytvoriť omnoho zaujímavejšie dielo." Dokázal by si dnes preraziť s novou kapelou tak, ako sa ti to kedysi podarilo s Depeche Mode? "Myslím, že áno. Spôsob, akým si to uľahčili vtedy oni je veľmi podobný tomu, ako to urobili napr. Suede, jednoducho chytili nástroje a šli do toho - to je predsa ten tradičný spôsob. Dnes je tá cesta omnoho širšia, ako kedysi. Počiatočný bod je vždy rovnaký, to, čo nasleduje potom je ovplyvnené už vašimi rozhodnutiami. To, čo dosiahli Suede nie je až také rozdielne v porovnaní s minulosťou alebo 60-tymi rokmi, je to jednoducho postavené na obyčajných, najjednoduchších veciach. Jednoducho začnete, vyrazíte hrať a než si to všetko riadne uvedomíte, zrazu ste na všetkých titulných stránkach. Sú kapely, ktorým sa to takisto podarí, no nie sú dosť dobré na to, aby to všetko uniesli. Môžete jednoducho urobiť čokoľvek, ale ak kapela nemá na to, aby správne vyjadrila sama seba, tak na to môžete proste zabudnúť. S Depeche Mode to bolo možno trochu po prvom albume presne o tom, ale dokázali sme sa vrátiť. Dnes je to všetko omnoho zložitejšie, omnoho nákladnejšie, hlavne pokiaľ ide o videá, podporné koncertné turné a podobne." Bola a je nezávisloť pre Depeche Mode dôležitá? "Myslím, že pôsobenie v labeli, kde ľudia preň pracujúci mali ku kapele veľmi blízko, bolo pre nich veľmi dôležité a presne na tom je postavené fungovanie nezávislého labelu. Chcú byť v nezávislých rebríčkoch. Samozrejme, že musia akceptovať aj pracovné prostredie, no nemajú radi ľudí z veľkých labelov, s ktorými sa musia stretávať, nepáči sa im spôsob, kedy sú iné kapely tlačené do množstva vecí, vďaka ktorým musia rásť veľmi rýchlo a postupne vyhoria. Oni sú radi pod nezávislým labelom a dôležité je, že pod ním chcú zostať." Akú dohodu si mal / stále máš s Depeche Mode? "Máli sme bezkontraktnú dohodu 50:50, čo sa týka trhu v UK a 70:30 pre zbytok sveta, čo je veľmi dobrá dohoda pre začínajúcu kapelu. Niečo obdobné majú aj dnes, ale zmluvy uzatvorené v zahraničí im prinášajú s väčším predajom nahrávok vyššie zisky. Deľba zisku medzi nami je stále tá istá, akurát suma, ktorú delíme dnes je neporovnateľne vyššia oproti tej z minulosti. Veľmi rýchlo prišli na to, ako všetko funguje. Možno boli pod veľkým tlakom, ale je to iné, keď ste v takom veku, v akom boli vtedy oni. Vtedy mali ten pubertiacky imidž, ale to malo viac súvis s Anglickom, ako s niečím v zahraničí. zdroj: Independent Catalogue, 04/1993

Názory Devotees (4)

tomy

 1    28. júl 2010 o 11:46

...70: 30 pre zbytok sveta, máme tomu rozumieť tak, že 70% Mute a 30% DM
Nuž keby Daniel vydal knihu o DM, tak tú by som si rád prečítal, Dan vždy poskytoval inteligentné rozhovory

Edino

 2    29. júl 2010 o 21:12

Velmi pekný príspevok. Vždy si rád prečítam nejaké nové “staré” rozhovory o živote DM.dik

tomy

 3    30. júl 2010 o 08:04

nuž bohvie ako sa dnes delia medzi sebou a o koľko im klesli príjmy z predaja nosičov

Jakub73

 4    11. august 2010 o 23:40

Myslim, ze Mute maji pokryty naklady z prodeju v UK a logicky bych to videl tak, ze kapela statusu DM se deli 70:30 ve svuj prospech. Ale do toho vstupuje spousta faktoru…lokalni labely odeciatji od zisku naklady na kampane / predem schvalene z Mute, dnes spis EMI.
Ya posl. cca 10 let klesl trh s hudebnimi nosici asi o 70 procent. Depeche Mode na tom jsou jeste fantasticky. Kazdeho alba prodavaji min. 3 mil. kusu, coz je dnes vyjimecne. Nicmene citim ze se cim dal vice stavaji live actem…takova ta legenda tzpu ACDC, na kterou prijde 30 tis. lidi, i kdyz radove desky se prakticky neprodavaj. Turne DM vidi tak 2,5 mil. lidi…kapela se uskrovnila, co se tyce sceny a Depeche Mode maji povest skupinz, co proda vic tricek ney desek…z merchandisingu jdou nemale prijmy. Depeche Mode je dnes globalni znacka a jelikoz se zmenil hud. prumysl, musi se zmenit i zpusob vzdelavani penez…tzhle kapely si to zaslouzej…az na U2
DM maji silny back/catalogue, ktery proda statisice nosicu kazdy rok / ne za plnou cenu, nzbrz za mid/price. hlapci si nemusej delat starosti. Jjeich musika se bude prodavat i dal. To je rozdil treba proti Kylie. Udela Can= Get You Outta Mz head a proda 15 mil. ks, ale dalsiho alba muze prodat taky jen milion…nema zakladnu fandu. Nebo Green Day / new punk v 90. letech…hrajou ve Sport. hale, dalsi desku v Male sportovni, dalsi na Brumlovce a pak, kdyz si vsichni myslej, ze jsou v cudu udela American idiot / naprosej kzc / a ejhle…hrajou v Sazka Arene. Vsadil bych se, ze za dva roky budou zpatky na Brumlovce.
Ja myslim ye DM se delej rovnym dilem jako vykonni umelci / to jest ti, co tvori kapelu jako takovou, a to jak za alba, tak i za koncerty. Cast jde managementu a nedivil bzch se, kdyby i labelu. Autorske honorare jdou pak vsechny skladateli.
Mute/EMI moc dobre vedi, ze se najdou desetitisice ochotnzch ya deluxe boxz a tim padem opet jak firma tajk kapela utrzi vic penez.