Depeche Mode v Martinových očiach - 2000

Na sklonku roku 2000, kedy väčšina z nás už dychtivo očakávala každučkú novú správu o novom albume Depeche Mode, sa práve o tomto diele porozprával s Martinom Gorem správca oficiálnej stránky skupiny, The BRAT.

Ako prebieha mixovanie?
Ide to veľmi dobre. Pracujeme s niekým, s kým sme v živote nepracovali - chlapík menom Steve Fitzmorris - je extrémne rýchly. Máme v pláne si ho na nejaký čas "odchytiť". Zbytok skladieb potrebujeme ešte prerobiť, pretože on už zmixoval všetky, ktoré boli v podstate hotové, teraz sa snažíme všetko pripraviť na finálnu mixáž. Ale nie sme takí rýchli ako on. On je super rýchly.

Ako sa pracuje s človekom, s ktorým pracujete po prvý krát?
Je fakt skvelý. Ako som povedal, nikdy sme nepracovali s niekým, kto je taký rýchly. Vždy keď skončí svoju prácu, tak je omnoho ďalej ako je stanovený plán. Ale keďže my nepracujeme tak rýchlo, myslím, že to nestihneme všetko do Vianoc, ako sa pôvodne predpokladalo - a možno to zaberie ešte tak týždeň, dva na budúci rok, s čím sme aj tak rátali. Vedeli sme, že bude šanca to stihnúť, ale ak sa to posunie o týždeň, dva, oproti plánu, tak to pre nás v podstate nič neznamená.

Aké sú nové skladby v porovnaní s predchádzajúcim albumom? Rodili sa ľahšie? Deje sa momentálne v tvojom živote niečo, čo sa podstatne na skladbách odzrkadlilo?
Potom, čo som sa k tomu konečne dostal, pretože som sa vážne snažil minulý rok čosi napísať, už šlo všetko vážne úplne samovoľne. Mal som v pláne začať s písaním v januári alebo vo februári. Lenže zrazu tu bol október, a ja som nemal ani čiarku, čo ma privádzalo na pokraj panického stavu. Vtedy som sa rozhodol, že k písaniu potrebujem mať spoločnosť. Tak som sa dal dokopy s Garethom Jonesonom a Paulom Greegardom. Odvtedy to už šlo ako po masle, pretože som vedel, že sú so mnou, a čakajú na moje nápady. Niektoré skladby vznikli tak, že oni sedeli v štúdiu, čakali a ja som povedal: "ok, dajte mi niekoľko hodín, skočím domov po gitaru a vrátim sa so základnou štruktúrou skladby". To mi otváralo možnosti, aké som doteraz nepoznal. Myslím, že niekedy potrebuje človek pracovať pod tlakom. Ak by som počas tých dlhých mesiacoch, čo som len posedával doma a nič nerobil, žil s pocitom, že ľudia na mňa čakajú, túžia po výsledkoch mojej práce, možno by som čosi pripravil omnoho skôr.

Teda z pohľadu textára, pod akým tlakom sú tvoje nové skladby? Tlačí na ne nahrávacia spoločnosť alebo je v tom nervozita fanúšikov...
Ani jedno z toho by nezaberalo. Takýto nátlak bol na mňa vyvíjaný celý šesť mesiacov, čo som bol doma a zúfalo sa snažil zo seba čosi dostať. Vedel som, že kapela potrebuje nové skladby. Vedel som, že aj nahrávacia spoločnosť chce vydať čosi nové. Vedel som, že milióny fanúšikov po celom svete čakajú na nový materiál, ale nič z toho ma nevedelo naštartovať. Stále nedokážem sám seba prinútiť k písaniu. Dá sa to len keď na moju prácu čakajú ľudia, ktorí fyzicky sedia v štúdiu. Ale myslím si, že ten proces prebiehal veľmi príjemne. Jednou z vecí, ktorá v tom zohrávala veľkú úlohu, bolo kamarátstvo - v štúdiu vládla veľmi príjemná atmosféra.

Predpokladám, že keď píšeš skladby, je omnoho jednoduchušie nájsť si na to vlastný čas, ako keď vedľa teba niekto sedí a povie "napíš skladbu práve teraz".
Nikdy som takýto spôsobom skladby nepísal. Ja sa nikdy nepotulujem, nehľadám niečo zaujímavé a nepremýšľam, že práve o tom by som mal napísať pieseň. Všetko vyťahujem zo svojho podvedomia. Obyčajne to tak býva, ale niekedy sa stane, že čosi vytiahnem z ešte väčšej hĺbky svojho vnútra, a nie som si istý, kde sa to tam vzalo. Vždy vravím, že písanie je pre mňa veľmi tajúplná záležitosť.

Počúval si v poslednej dobe nejakú hudbu, ktorá by mohla nejakým spôsobom ovplyvniť nový album?
Myslím, že nenájdeš nič, o čom by si mohol povedať, že sme tým boli totálne inšpirovaní, a čo by nás viedlo určitým smerom. Keď sme začali s nahrávaním, Daniel nám poslal veľa záznamov svojich rádiových relácií. Púšťal v nich skutočne prečudesné veci. Väčšinou v štýle "klikni a zmixuj". Tak totiž ľudia tvoria avantgardnú hudbu. Príde mi to ako punková záležitosť, pretože tí ľudia očividne nechcú predať veľa nosičov, a mne sa takáto filozofia páči (smiech). V súčasnosti veľké množstvo tzv. indie a alternatívnych skupín tlačia spoločnosti dopredu s prísľubom, že sa z nich stanú najväčšie skupiny na svete. Lenže tak by to fungovať nemalo. Páči sa mi zvuk množstva nahrávok, pretože ich ľudia nahrali s pocitom, že budú šťastní, ak sa ich predá aspoň zo desať po celom svete.

Vráťme sa k remixu skladby "Soluble Words" skupiny On z roku 1999. Odráža sa jeho zvuk nejakým spôsobom na novom albume?
Nie, to naozaj nie. Myslím, že je to prvá spoločná vec, na ktorej sme pracovali spolu s Garethom a Paulom. Váhali sme, či môžeme urobiť ešte jednu inštrumentálku predtým, ako sa pustíme do materálu k albumu. Ale nie, bola to len záležitosť, o ktorú som bol požadaný, a mne sa tá skladba naozaj páčila. Nie je veľa skladieb, ktoré sa v poslednej dobe objavili, páčili sa mi a mal som chuť na nich pracovať, ale táto bola výnimočná. Zvuk sa presne zhodoval s tým naším, pre aký sme sa v tom čase rozhodli. Ale nemyslím si, že to nejako tú nahrávku ovlyvnilo.

Aký je konečný rozdiel medzi demami, ktoré si pripravil doma a štúdiovými verziami nových skladieb?
Tentoraz, keďže spolupracujem s Garethom, ktorý je štúdiový inžinier, a s Paulom, ktorý je programátor, boli skladby v momente, ako sme ich priniesli do štúdia, už v podstate hotové. Ale musím povedať, že aj tak prešli drastickou zmenou, pretože v štúdiu sme pracovali s Markom Bellom, o ktorom si momentálne myslím, že je najlepším producentom na svete. Myslím, že to, čo predviedol s týmito skladbami, je absolútne bravúrne. Nerobí nič konvenčným spôsobom. O všetko premýšľa úplne iným spôsobom, nikdy nepríde so žiadnym "klišé" nápadom.

Koľko skladieb spievaš na tomto albume?
V tejto chvíli dve. Je však ešte jedna skladba, ku ktorej treba nahrať vokály, a je na Davidovi, či ju bude chcieť spievať. Myslím si, že ju naspieva, ale máme na to len dva týždne. V januári sa totiž do vokálov už púšťať nemôžme a Dave musí ešte naspievať skladby pre b-strany singlov. V tomto som opatrný, keď poviem, že budú len dve, pretože sa to aj tak zmení. Všetko to stojí a padá na Davidovi.

Na posledných albumoch (vrátane toho posledného) ste mali prizvaných niekoľko hudobníkov. Čím myslíš, že obohatia tento album a ako sú vlastne takýto hudobníci vyberaní?
Obyčajne ide o ľudí, ktorých práca sa nám páči, a my máme záujem s nimi spolupracovať. Ale musím priznať, že tentoraz bol výber skutočne náhodný. Počas nahrávania v Santa Barbare sme skúšali vložiť do skladieb perkusie, a nebolo to ľahké nakoľko to bolo "4/4 loop over a 3/4 beat". Perkusionista, ktorého sme nakoniec použili, proste len vošiel do kancelárie nášho manažéra Jonathana a ten mu povedal: "Vy ste perkusionista? Možno by ste mali ísť za nimi a pomôcť im nahrať zopár slučiek." Takže prišiel a predstavil sa. Povedal: "No, ja som prekusionista. Volám sa Airto. Kedykoľvek budete potrebovať nahrať nejaké perkusie, zavolajte mi." Tak sme ho po čase vyhľadali a ukázalo sa, že je to jeden z najlepších perkusionistov na svete. Vyzerá to, že bude mesiac hrať v Londýne u Ronnieho Scotta (smiech). To bol prípad, kedy sme si rezervovali človeka, ktorého sme až tak nutne nepotrebovali, ale nakoniec nám prišiel vhod. Proste jedna z mnohých šťastných náhod.

Ako sa vám pracuje s Markom Bellom? Môžeš jeho prácu porovnať s producentami, s ktorými ste pracovali predtým?
Je omnoho viac "nápomocný" ako všetci, s ktorými sme dotaraz pracovali. Tim (Simenon) je koncepčným typom človeka a mal okolo seba tím svojich ľudí. Vždy vravel "Chcem aby to bol takto" alebo "Chcem aby to bolo inak", a potom to už celé bolo na jeho tíme, aby to dotiahol dokonca, naopak Mark - akýkoľvek zvuk, ktorý si predstaví vo svojej hlave, vyprodukuje do niekoľkých minút.

Tak to je jeden z ľudí, ktorých neznášam. Ja totiž zo svojich kláves nikdy nedostanem zvuk, ktorý chcem.
Hej, ja tiež (smiech).

Na videu a obrázkoch z vašej stránky si zachytený, ako sa "trápiš" s Rolandmi JD 800, Technisami 1200 a s ďalším vybavením. Koľko pozícií si zastával na tomto albume?
Od prvej chvíle som totálne zapletený do nahrávania. Ako som povedal, demá boli v momente, ako sme ich priniesli do štúdia, v podstate hotové skladby, takže množstvo tých partov sa momentálne ešte stále používa, hoci je niekoľko vecí, ktoré sa sprodukovali ešte predtým, ako ich Mark počul. Okrem toho, Mark sa vo zvuku skutočne vyzná, takže som mal sklony len za ním celý čas sedieť a hovoriť mu, čo sa mi páči a čo nie, čo je zasa ten istý spôsob práce, akým som pracoval s Timom. S Timom sme sa mohli porozprávať o koncepcií skladieb a potom naše nápady odovzdať jeho tímu, na druhej strane teraz môžem nechať Marka, nech sa s vecami sám pohrá. Potom môžem povedať "Toto sa mi páči, toto zasa nie" alebo "Toto je dobre, prípadne toto fungovať nebude, pretože to do tej skladby nepasuje".... takže tak pracujeme.

Okrem analógových, aké iné druhy zvukov ste zakomponovali do skladieb nového albumu?
Ako som spomenul, najali sme si Airta, perkusionistu. Použili sme aj nejaké živé bicie - nie zasa prehnane - ale máme k dispozícií Christiana, bubeníka, ktorý s nami hral na poseldnom turné. Použili sme gitaru, nejaké party nám pripravil Knox (Chandler) a jednu skladbu sme nahrávali aj som sláčikovým kvartetom.

Ako skladateľ, ako znášaš remixérsky zásah do tvojej práce? Berieš to ako čosi prirodzené, či ako nutné zlo nahrávacieho priemyslu?
Ani tak, ani onak. Obyčajne si vyberáme ľudí, ktorých prácu rešpektujeme. 50% času z remixu si príjemne prekvapený, čo to urobili s jednou z tvojích skladieb a pozbytok času si myslís: "ktorým smerom sa vlastne rozhodli ísť?" - ale spolu to nefunguje. Je to zaujímavý proces. Nie taký, že by som ho nenávidel alebo čosi podobné, proste sú to veci, ktoré skončia vypustením do sveta a považujem ich za zaujímavé.

V tejto súvislosti som si spomenul na BT remix "It´s No Good".
Áno, to je jeden z tých, ktoré sa nám za roky nakopili, a nikdy neuzreli svetlo sveta.

Nedávno som počul, že Coil urobili remix "Rush", a znie, akoby tú skladbu pôvodne nahrali oni sami.
Coil nám robili remix? A je jeden z tých, ktoré nevyšli?

Áno - nikdy nevyšiel
No... tak to bude jeden z tých, ktoré ani neuzreli svetlo sveta.

To fakt neviem prečo :)
:)

Ako myslíš, že bude nový materiál znieť naživo?
Momentálne mám pocit, že bude znieť skvele. Som si istý, že na koncertoch odohráme maximálne 5, či 6 nových skladieb. Mám pocit, že viac sa ani zahrať nedá, pokiaľ na to nie je vôľa. Takže, zahráme 5, či 6 takých, ktoré sa dajú najlepšie interpretovať v živom podaní, a som si istý, že to bude perfektné.

Ohľadne chystaného turné, premýšľali ste už o jeho veľkosti, o extra hudobníkoch na pódiu, o hraní v otvorených priestoroch atď.?
Myslím, že máme v pláne použiť tých istých hudobníkov ako na poslednom turné, pretože nám to všetkých vyhovovalo. Hrali dobre, a my ich nemusíme znova vyhadzovať (smiech). Rozsah turné... mám predstavu, že by sme mohli na cestách stráviť tak 5 mesiacov.

Keď som sa rozprával s Andym, tvrdil, že keď teraz máte vlastné rodiny, je ťažké sa od nich odlúčiť na dlhší čas práve kvôli turné.
To je fakt, pri poslednom turné sme si to vyskúšali. Bol to pre nás dosť napätý čas. Boli sme odlúčení 4 mesiace, takže teraz sme premýšľali o možnosti pridať ešte jeden mesiac. Ale viac už pridávať nechcem, pretože to už by bolo dosť riskantné.

Počas Worl Violation tour si mal v polovici každého koncertu svoj akustický set. Medzi zberateľmi je to jedna z najvyhľadávanejších vecí. Je nejaká šanca, že by si niečo podobné urobil aj počas nadchádzajúceho turné?
Setlistom sme sa ešte vôbec nezaoberali. To bude jedna z vecí, ku ktorým si sadneme v januári. V tomto si musíme určiť priority čo najskôr, pretože si transformácia skladieb do podoby, v akej ich budeme hrať naživo vyžiada určitý čas. Väčšina z toho zrejme bude pripravená v Anglicku, ešte predtým, ako sa chlapík, ktorý to má na starosti, vráti späť do Spojených štátov. Takže na konci januára musí byť všetko jasné. Ale momentálne sme sa o tom ako skupina nerozprávali, takže naozaj to neviem.

Myslíš, že pri súčasnej produkcií rádií, sa má šancu nový materiál Depeche Mode uchytiť? Nemáš v súvislosti s týmto určité obavy?
Vôbec nepremýšľam o tom, či sa nové skladby uchytia alebo nie - a či mám nejaké obavy? Nie, to vôbec, kedy sa vlatne naše skladby v rádiách presadili?

Dobrá odpoveď!
:)

Vaša oficiálna stránka sa umiestnila v rebríčku hudobných stránok dotmusic.com na 19.mieste a hlasovalo za ňu viac ako 75 000 ľudí. Neprekvapuje ťa konštantná podpora fanúšikov DM, a v čom si myslíš, že tkvie príťažlivosť vašej kapely, ktorá tvrá už dve dekády?
Boli časy, kedy ma fanúšikovia vedeli prekvapiť, lenže oni sú nám verní tak dlho, že sme si tou fanatickou základňou úplne istí.

Internetom sa šíri neskutočné množstvo nahrávok Depeche Mode, a niektoré z nich sú tvoje demá. Ako sa na to pozeráš z pohľadu skladateľa?
To ma až tak netrápi, ale sranda je, že polovica z toho, čo sú prezentované ako domá, vôbec nie je od nás. Niekto mi raz povedal, že stiahol 74 min. takéhoto materiálu a sľúbil mi z toho kópiu. Povedal som mu, že si to rád vypočujem, aby som zistil, čo to vlastne je. Tri či štyri veci z toho ma fakt zaujali, pretože to boli demá, na ktoré som totálne zabudol, a pravdepodobne z nich nemám ani jednu kópiu. Zbytok boli skladby, ktoré nahrala nejaká rocková kapela, ale ľudia majú tendenciu veriť, že sme to nahrali my. Stačí na nete zverejniť, že je to Depeche Mode, a ľudia tomu zrejme uveria. Je to ako táto nová vecička. Už si ju našiel? Volá sa "Sweetest Condition".

Jasné. Počul som to. Je to plné bolesti.
A pritom ide o vtip. Niekto to nazval "Sweetest Con". Ale aspoň je ten človek poctivý. Hocikto iný by to takto nenazval :). Ale aj tak to nie je od nás.

Názory Devotees (1)

Čítať a pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa