Depeche Mode v Bratislave

Koľkokrát pri každom turné sme si už položili otázku, prečo sa opäť musíme trepať do susedných štátov, keď by Depeche Mode už mohli konečne zablúdiť aj ku nám. Na poslednej party v Auparku som oslovil Juraja Čurného z vydavateľstva Forza Music, aby nám trošku objasnil zákulisie každého koncertu a tým aj trošku vysvetlil, prečo je predstava koncertu tejto, ale aj mnohých iných veľkých kapiel, na Slovensku zatiaľ takmer utópistická.

Kto vlastne rozhoduje o tom, kde sa kapela zastaví počas koncertného turné?
Európa je rozdelená na niekoľko oblastí, ktorú má "pod palcom" renomovaná a preverená koncertná agentúra. Tá sa potom snaží "predať" svoj diel termínov jednotlivým ďalším záujemcom, prípadne koncerty zorganizovať sama.

Do ktorej oblasti pripadá Bratislava?
Bratislava je v jednom vreci s okolitými štátmi, to znamená, že je v "balíku" s Budapešťou, Prahou, Viedňou, Varšavou, v podstate ide o strednú Európu.

Môže sa teda Bratislava týmto mestám rovnať?
Bratislava je zo všetkých miest najmenšia s najmenšou kúpnou silou. Navyše vo Viedni, resp. v Prahe, sú takéto koncerty pomaly na dennom poriadku, sú tu rokmi overené agentúry, ktoré sa do organizovania takýchto udalostí neboja pustiť a centrály ich už majú preverené. Taktiež pre samotné kapely je Praha alebo Viedeň určite ako mesto atraktívnejšia ako Bratislava. Zatiaľ...

Ako vyzerá financovanie takejto akcie?
O všetko sa musí postarať "nakupujúca" agentúra, kapela zastúpená promotérom berie honorár, ktorý musí byť vyplatený v absolútnej väčšine prípadov vopred. Agentúre po odpočítaní všetkých nákladov ostáva zisk prípadne aj strata.

V akých cenových reláciach sa pohybujú honoráre?
Je to veľmi individuálne, ale koncert Depeche Mode stojí šesťmiestnu sumu vyjadrenú v euro alebo dolároch.

Aké ďalšie výdavky má agentúra?
Je toho dosť, okrem už spomínaných honorárov, treba zabezpečiť halu, propagáciu, miestnu produkciu. Z ceny lístka je potrebné odpočítať DPH (momentálne 14% od 1.1.2004 to bude 19%). Ďalej je potrebné odpočítať miestny poplatok, ktorý sa pohybuje v rozmedzí ďalších 0-25%, províziu predajcom lístkov a taktiež aj poplatok ochrannému zväzu (SOZA).

Kto hradí ubytovanie kapely a cestovné?
Na to neexistuje jednotné pravidlo, niekedy je to súčasť celkového honorára, niekedy sa účtuje samostatne, vždy je to však súčasť celkových nákladov na koncert.

Sú na Slovensku agentúry, ktoré by mohli takýto koncert usporiadať, a ako túto možnosť reálne vidíte?
Sú a každým rokom získavajú ďalšie potrebné skúsenosti a aj renomé u zahraničných partnerov. Od neuskutočneného koncertu skupiny Apocalyptica v Rimavskej Sobote pred štyrmi rokmi sa už našťastie žiadny neseriózny usporiadateľ (vzhľadom aspoň k stredne veľkej zahraničnej hviezde) na Slovensku neobjavil.

Myslíte, že na keby sa ten koncert na Slovensku uskutočnil, bol by vypredaný?
Áno.

Ďakujem za rozhovor

Aktualizované 29.7.2003 - Renomovaná bratislavská agentúra, ktorá už v minulosti zabezpečila v Bratislave koncerty Stringa či Jamiroqai, v súčasnosti rokuje o usporiadaní jesenného Gahanovho koncertu na Slovensku.

Krst DM tributu "Some Great Celebration", Aupark, 7.6.2003
zľava: Roman Bomboš a Juraj Čurný
Juraj Čurný krstí DM tribut "Some Great Celebration", Aupark, 7.6.2003

Názory Devotees (10)

Čítať a pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa