David: Bowie je putom medzi mnou a Martinom

David: Bowie je putom medzi mnou a Martinom

Zatiaľ najlepší z aktuálnych rozhovorov s Davidom, v ktorom Vám viac poodhalí pozadie nového albumu a prezradí aj zopár pracovných názvov nových skladieb.

Na budúci rok chystáte vydanie nového albumu, "Spirit", a ako som pochopila, veľa o ňom hovoriť nechcete, nakoľko nie je úplne dokončený?
Dave: Finišujeme, je takmer hotový. Potrebujeme ešte niektoré veci doladiť a veci usporiadať, ale v celku sa blížime k záveru. Máme k dispozícii viac skladieb, ale mám pocit, že 12 z nich funguje spolu tak skvele, že sa dostanú na album. Osobne som dospel do bodu, kedy sa mi nepáčia albumy s viac ako 18timi skladbami, pretože sme všetci vyrastali s koncepčnými albumami, ktoré mali svoj začiatok a koniec, a rovnaký postoj k tomu mali/majú všetci moji priatelia, či už to bol David Bowie alebo Nick Cave, či Sigur Rós. Bolo teda veľmi dôležité postaviť obsah a s Jamesom Fordom, producent, ktorý sa mal pôvodne podieľať iba na 10-tich skladbách, no po menších sporoch v kapele sme skončili pri čísle 12, to myslím fungovalo veľmi dobre.

Takže všetky skladby sú hotové?
Áno, album bude obsahovať 12 skladieb.

Pokiaľ ide o štýl hudby a podobne, mala som z tlačovej konferencie pocit, že je to ešte stále dobre strážené tajomstvo.
Bolo to celkom zaujímavé, pretože to bola taká malá hra, kedy sme predstavili úryvky z troch, či štyroch skladieb, ja sám som to predtým nepočul. Dokonca tam bola ukážka zo skladby, ktorú skomponovali Christian Eigner a Peter Gordeno, to bolo to "bam-dang-bam-bam-dang", a za tým šla "Revolution" a "Scum".

Máš na mysli ten elektronický kúsok?
Áno, to bola "Scum". Vedel som, že budú prezentované tieto krátke ukážky, ale výsledný mix som nepočul, no myslím, že to znelo skutočne dobre. A potešilo ma to, pretože tam bolo cítiť tú rôznorodosť jednotlivých skladieb. Skutočne sú veľmi rozdielne, no pritom do seba zapadajú.

Súhlasím, nad tým všetkým bolo počuť nosný zvuk a produkciu.
Áno, myslím, že v tomto smere odviedol James Ford skutočne dobrú prácu. Dokonca sme s ním neskôr nahrali zopár skladieb, šlo to hladko, on totiž vedel, za akým účelom prišiel.

Ako ste vlastne k nemu prišli? Cez Simian Mobil Disco?
Áno, ale zapôsobil na nás aj zvukom posledného albumu Arctic Monkeys, ktorý produkoval, rovnako aj albumom Florence And The Machine. Obyčajne pracuje s úplne iným hudobným materiálom, než poskytujeme my, ale jeho produkcia bola strhujúca. Počúval som veľa hudby, pretože som hľadal niekoho, kto by sa na nahrávanie hodil, a potom je samozrejme pravda, že keď sme s Martinom v štúdiu, tak popri iných veciach sa aj tam rodia spoločné nápady a vtedy je dôležité mať po ruke moderátora, ktorý to trochu usmerní, usúdi, či ide o dobrú myšlienku a je vhodné na nej pracovať. James bol v tomto smere naozaj skvelý, pretože on je schopný hrať na rôznych nástrojoch a takisto sa veľmi dobre vyzná v elektronickej hudbe - syntezátoroch, starých bicích automatoch a podobne. Dokáže ich obsluhovať. Je mnoho ľudí, ktorí to o sebe tvrdia takisto, ale tu nejde iba o to; tí ostatní sú možno majstri v oblasti softwarových syntezátorov.

Presne, v štýle, ako by sme tam presadili viac zvuku z DX7?
Presne tak, haha!

Na budúci rok vyrážate na turné. Vieš nám povedať viac o zostave, ktorí hudobníci s Vami pocestujú, ako bude vyzerať scéna, vizuály a podobne?
Budú s nami Christian Eigner a Peter Gordeno, nakoniec, fungujú s nami už takmer dve dekády - myslím, že prvýkrát s nami boli na turné v roku 1998. To už je celkom slušná doba, ja osobne ich už považujem za súčasť nášho celku. Depeche Mode majú dve identity: jednu štúdiovú a druhú pódiovú, a medzi nimi je veľký rozdiel. Samozrejme, na turné prevláda viac spontánnosti, kdežto v štúdiu sa snažíte zachytiť konkrétny moment a emócie. No obom týmto identitám plne dôverujem. Christian je ako robot, on hrá ako stroj, vždy ide na 100% a Peter sa často naplno predvedie v tých temnejších kúskoch, no a potom je tu Martin, Fletch a ja, takže, takýto je plán. Niekoľko skladieb som skomponoval s Christianom a Petrom, no a potom jednu pieseň s Martinom, s názvom "Move". Za vizuály bude zodpovedný Anton Corbijn, už sme ho nakontaktovali s našim novým dizajnérom svetelného parku, ktorý nám takisto pomáha s dizajnom celej scény. Začiatkom novembra máme plánované stretnutie s Antonom v Miami, kde strávime asi týždeň a niečo nafilmujeme. A nemajte obavy, nebude to vyzerať ako Miami.

Takže nič na štýl Dona Johnsona a Jana Hammera?
Viete, s Antonom môžete natočiť scénu v snehu a vo výsledku to bude vyzerať ako výlet na pláž.

Takže, povedané inak, pôjde o chladné scény plné snehu, ktoré bude Anton filmovať na plážach v Miami?
Chcel zachytiť v Miami lokality, ktoré pripomínajú Kubu, čiže nie sú také čisté a upravené. A na druhej strane, ide o miesto, ktoré ešte nemáme preskúmané. Samozrejme, debatovali sme aj o Los Angeles, New Yorku a iných známych miestach, ale Antonovi sa zapáčil nápad s Miami.

Ako sa vlastne pripravujete na turné, aj nacvičujete?
A veľa. Bude to asi tak, že sa Martin, Fletch, Peter a Christian stretnú, pravdepodobne v Santa Barbare, kde žije Martin, a nejaký čas strávia v štúdiu, kde budú pripravovať koncept koncertu a vyberať skladby. Vybrať skladby nie je až také zložité, pretože sú také, ktoré sa hrajú vždy, no a samozrejme niektoré z tých nových, ktoré chceme odprezentovať. K tomu ešte niečo z ostatných albumov, tak, aby k zvyšku pasovali. Medzi nami, ja už v tomto smere mám nejaké nápady, skladby, ktoré by som rád videl v setliste opäť, ako "Barrel Of A Gun", "In Your Room", takisto by som rád vrátil do hry "Everything Counts", ktorá vážne funguje, ale v novej verzii, hlavne aby esteticky pasovala k novým skladbám, ako napr. "Revolution".

Bohužiaľ, tá akoby až extrémne pasovala k dnešnej situácii.
Presne! Tej zodpovedá aj väčšina skladieb z nového albumu, hlavne skladby s pracovnými názvami ako "Scum", "Backwards", "Worst Crime"...

To sa tak trochu vraciate ku gothu? Nemala by som Vám požičiať nejaký mejkap?
Je mi ľúto, ja mám na pódiu vlastnú masku. Vy máte svoju tiež, je to skvelý "pancier".

Mám na teba osobnú otázku, dúfam, že ňou zabodujem - si hlavný spevák, často chodíte na gigantické turné, čo robíš pre to, aby si sa po celý čas vyhol zachrípnutiu?
Je to vážne výzva, momentálne opäť jedna z tých najväčších, akým musím čelit. Všetko sa dá zvládnuť, podráždenosť, bolesť, ale bez hlasu som akoby taká prázdna škrupina. Na pódiu by som to zvládol možno aj s vyvrtnutým členkom, no ak nemám hlas, tak si to neviem užiť, neviem podať plný výkon, takže musím pamätať na to, že spievam dve hodiny, čo je to skutočne ťažká úloha.

A nielen to, keďže si celý čas v pohybe.
Áno, hýbem sa skutočne veľa, a ako viete, spievam vlastne v pohybe. A to nie je všetko, k tomu musíte mať neustále pod kontrolou dych, inak by to bolo veľmi nebezpečné. Ak spievate veľmi vysoké tóny, veľa sa hýbete a nedostatočne dýchate, odnesie si to hlas. Zistíte to až na druhý deň, kedy sa prebudíte a ste zachrípnutý.

Obzvlášť zlé to musí byť pri falzete, kde strácaš náhodné tóny.
Áno, jednoducho zmiznú. Často som s tým experimentoval a je to príšerné. Samozrejme, musíte sa vystríhať chladnémi vzduchu, ten je tiež pre hlas nepríjemný. Mám ale jednoduchý recept, som ticho, teda, obrazne povedané, medzi koncertami, počas dňa toho veľa nepoviem.

Ako Wágnerovi speváci.
Presne, ono, aj tak toho veľa nie je čo robiť, mimo koncertov. Keď sme na turné, tak jediná vec, na ktorej mi záleží, je môj hlas. Ak je čistý, tak zažívam skvelý večer a aj to počuť. Ak mám s hlasom problém, tak je to čisté utrpenie, a je ťažké chytiť správny tón. To počas jednej skladby už premýšľam o ďalšej a vlastne som nie celkom duchom prítomný.

Poďme trochu smutnejšej téme: Začiatkom tohto roku zosnul David Bowie a keby nebolo jeho "Heroes", možno by si nikdy nebol súčasťou Depeche Mode. Čo znamenal Bowie pre teba osobne a čo pre Depeche Mode?
Správna poznámka. Za prvé, Bowie je puto, ktoré ma viaže s Martinom Gorem, možno aj Iggy Pop, Kraftwerk, ale inak počúvame úplne rozdielnu hudbu. No Bowie bol vždy s nami a skladba "Heroes" ma pravdepodobne priviedla k Depeche Mode. My sme dokonca nahrali vlastnú verziu tejto skladby, počas nahrávania v New Yorku, kde sme nahrali aj 4 - 5 skladieb z nového albumu. Celé sme to aj nafilmovali, takže sa to bude dať pravdepodobne neskôr niekde vidieť. Hrali sme s Flechom na bicích automatoch, syntezátoroch, Martin hral na gitare, ja som spieval a obsluhoval malý bicí automat. Takže, takto sme si zahrali zopár skladieb z nového albumu, k tomu Bowieho "Heroes" a celkom nám to vyšlo. Počas "Heroes" sa udialo čosi zvláštne, čo ma vrátilo o 30 rokov späť, do malej skúšobne. Inak, dnes ráno som počúval "Heroes", táto skladba ma nikdy neprestane baviť.

A vyrastal si v časoch Studenej vojny, čo ťa musí zakaždým emotívne dostať.
Áno, toho sa človek nikdy nezbaví. Dokonca som mal to šťastie, že som nahrával v tom istom štúdiu, kde Bowie nahral "Heroes", v Hansa štúdiách, v Berlíne, ktoré stáli hneď vedľa múru, takže tá skladba je stále so mnou a prežil som s ňou veľmi veľa vyznamných momentov v mojom živote.

Mám to podobne. Ale myslím, že aj nám raz zaklopú na hranu, náš čas sa priblíži a budeme sa musieť pobrať k Hádesovi. Vďaka za celé tie roky plné výbornej hudby a prajem veľa šťastia s novým albumom a turné.
Haha, ďakujem.

Názory Devotees (20)

Čítať a pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa