Alan o albumoch Depeche Mode - 8.časť

Druhá časť mailovej diskusie o "najskvostnejšom" albume v doterajšej histórii Depeche Mode, ktorá vlastne uzatvára hlavnú časť tejto série s Alanom. Tešiť sa však ešte môžete na bonusový dodatok týkajúci sa post-Alanovského obdobia skupiny jeho slovami.

Prečo má album len jednu skutočnú b-stranovú skladbu ("My Joy")?
Na ďalšie sme už nemali čas.

Čí nápad bol použiť na "SOFAD" živé bicie?
Pohrával som chvíľu s tou myšlienkou a potom som sa o tom zmienil Davidovi, ktorý to zobral ako skvelý nápad.

"Rush" je o drogách, však? Aký máš vlastne pocit z niektorých skladieb DM, ktoré sa zaoberajú s nie práve príjemnými témami?
Moja osobná interpretácia "Rush" je asi taká, že mi nepripadá, že by malo ísť o drogovú skúsenosť, ale znova, tak ako som to povedal už niekoľkokrát, Martin nerád vysvetľuje význam jeho skladieb komukoľvek, ale aj keď je to známe, ostatní členovia skupiny by sa ho mali z času na čas spýtať, o čom sú tie skladby. Osobne preferujem interpretáciu jeho skladieb tým istým spôsobom ako publikum, využijúc jedinú vlastnú predstavivosť a dať tak skladbám vlastný osobný význam. Je mi jasné, že Martina teší dvojzmyseľnosť jeho slov a podvratná kvalita niektorých jeho skladieb (aj s ich možným temným významom), je možno to, čo ich robí zaujímavými. Keď si vypočujete Recoil, zistíte, že temné veci mi nie sú cudzie, takže je dosť nezvyčajné, že by som mal mať problémy s Martinovými príliš záhadnými skladbami.

V tlači bolo uvedené, že pred nahrávaním "SOFAD" predstavil Martin skupine 15 skladieb, z ktorých štyri neboli považované za príliš vydarené. Bol plán, že by sa použili ako b-strany, alebo ide o tvoju politiku, že b-strany musia byť absolútne briliantné?
Naozaj si nepamätám skutočný počet prezentovaných skladieb, niektoré boli odmietnuté, niektoré skončili ako b-strany, (ako "My Joy") a niektoré nikdy neuzrú svetlo sveta.

Myslím, že to muselo byť na prelome rokov 1993/1994, kedy som prepínal programy v telke a objavil "fly-on-the-wall" dokument o nahrávaní albumu DM v Španielsku. Skutočne bol tento dokument natočený alebo sa mi to len snívalo?
Jediné, čo si pamätám, bolo televízne interview pre Channel 4 alebo BBC2, kedy za nami prišiel Paul Morley so svojím štábom. Ale nikdy som tú reportáž nevidel.

Počul som, že ste sa s Martinom počas nahrávania "Judas" veľmi nezhodli. V akej polohe chcel mať skladbu Martin, v akej ty a aký bol konečný výsledok? Tiež som počul, že záverečný part je kompletne tvoja práca. Je nejaký dôvod, že práve táto časť chýba na živej verzií?
Martin viac inklinoval k svojej demoverzií, ale je som mal pocit, že to potrebuje viac atmosféry. Takisto sa mu časom znepáčil part sekvencera v závere. V živej verzií som záverečný part vypustil ja sám, pretože mi nezapadal do kontextu.

Pred dvoma týždňami som si kúpil nový album Massive Attack "Mezzanine". Nepoužili niektoré tvoje zvuky zo "SOFAD", napr. úvodnú slučku "Get Right With Me"?
Áno, toto som zaregistroval okamžite - asi by som sa mal skontaktovať so svojim právnikom;) Ale nie, moje stanovisko: "Želám im veľa šťastia" - s týmto fakt nemám problém. Mám pocit, že im to poskytol Mark 'Spike' Stent, ktorý sa zúčastnil mixovania "SOFAD" a nepochybne mal prístup k celej zvukovej knižnici. On takisto mixoval aj album Massive Attack.

Páči sa ti Adrenaline remix "Higher Love"?
Nešaliem z neho.

Odhliadnuc od ostatných albumov DM, na "SOFAD" som zaregistroval jeden podstatný rozdiel, a to extrémnu zmenu v Davidových vokáloch. Mal nejaké problémy s hlasom? V porovnaní napr. s nasledovným "Ultra", znie na tomto albume jeho hlas príliš drsne a rozladene, vo všetkých skladbách. Bolo to spôsobené prílišnou námahou a ľahostajnosťou k starostlivosti o svoj hlas alebo jednoducho mu hlas nefungoval správne?
Skladby, ktoré Martin prezentoval pre tento album, naznačovali neviazanosť a boli viac dynamické ako na predošlých albumoch, ako napr. "Violator". S Davidom som osobne dlhé roky pracoval na zdokonaľovaní jeho schopnosti dostať zo seba optimum pri vystupovaní a osobne som presvedčený, že jeho najlepšie vokály sú práve na albume "SOFAD". Davidove vokály v skladbách ako 'In Your Room', 'Condemnation', 'I Feel You' a 'Walking In My Shoes' sú dokonalým odrazom intenzity samotnej hudby. Evidentne prišlo k degradácií jeho hlasu počas niektorých vystúpení v rámci turné "Devotional", ale to plne zodpovedá tlaku a stresu z náročného turné, čo je celkom pochopiteľné. Takže, radšej počúvam chrapľavý a drsný hlas plný emócií ako technicky dokonalé vokály, pritom však chabé a bez života.

Je nejaké prepojenie medzi bicími v skladbách "Rush" a "I Give To You" od Nitzer Ebb? Využívajú rovnaký zvuk alebo len znejú podobne, ktoré boli nahraté skôr? A ešte, boli bicie v "Rush" nahraté celé "naživo" alebo sú len zoslučkované?
No, nemajú ten istý zvuk. Obe skladby využívajú niekoľko rozdielnych bicích slučiek, zmixovaných do jedného celku v rôznych miestach skladby.

Pri pohľade na plagát s obalom albumu "SOFAD" mám pocit, akoby si mal na perách nanesený rúž. Mal si narúžované pery pri fotografovaní obalu alebo nie?
Nie, ide o trik s osvetlením.

Chcel niekto zo skupiny posunúť album "SOFAD" do ešte tvrdšej a temnejšej polohy? Odhliadnuc od skladby "In Your Room", mi ostatné skladby prídu, akoby trpeli nejakým druhom kompromisu. Prišlo pri nahrávaní k nejakým dôležitým ústupkom?
V skupinovej práci sú kompromisy na dennom poriadku - každý sa snaží posunúť skladbu svojím smerom. Niekedy takéto rozpory skladbe pomôžu, ale obyčajne to len spomalí proces, až do chvíle, kedy nie je uspokojená osoba, ktorá má so skladbou problém, potom, čo sa dosiahne akýkoľvek kompromis, alebo sa ukončí debata, sa posunie proces ďalej, ale aj tak bude mať niekto pokazenú náladu.

Osobne pokladám album "SOFAD" a "Achtung Baby!" od U2 za dva najdôležitejšie albumy 1990-tych rokov. Ako sa vám podarilo nestratiť svoju identitu prechodom od popu k rocku (DM) a od rocku k popu (U2)?
No, "SOFAD" je na hony vzdialený od rockového albumu, ale to už je iný problém. Myslím, že hlavným dôvodom, prečo sa ti tieto albumy páčia, je fakt, že oba boli určitým prekvapením. Nie som veľký fanda hudby U2, ale oni sa s každým albumom menia. Vo vlastnej zmene, ktorá vznikne robením vecí iným spôsobom, nevidím žiadnu stratu identity.

Uvažovalo sa niekedy so skladbou "Rush" ako so singlom?
Nie.

Stavil som sa so svojimi kamošmi, že úvod "I Feel You" je vlastne samplované pišťanie pneumatík. Mám pravdu?
Priprav sa, že budeš musieť zaplatiť - ten zvuk pochádza zo syntezátora.

Čo mi môžeš povedať o bicích partoch v "Higher Love", ktoré sú veľmi podobné partom v "So Cruel" (Achtung Baby) od U2?
Nerobil Flood na oboch albumoch...?

Som fascinovaný temným-prekrásnym-magickým-elegantným-precíteným-dokonalým-perfektným zvukom skladby DM "Walking In My Shoes". Ako prebiehal proces nahrávania tohto albumu?
Túto skladbu sme nahrávali pre nás dosť nezvyčajným spôsobom, okrem iného spoločným "jammovaním". Martin hral na gitare, ja na basse a mali sme rytmický automat - tým sme vlastne postavili základnú atmosféru skladby - a potom prišlo kopec pokusov a omylov, do pľacu sme stále hádzali refrénové basové linky, či gitarové riffy. Od toho bodu sme s Floodom začali stavať rôzne bicie slučky, sláčikové aranžmány, hlavné riffy (s kombináciou piána a klavičembala prehnané cez gitarový zosilňovač) a ďalšie údery a kúsky skladby. Naproti tomu, bassové linky pre jednotlivé verše boli omnoho problematickejšie a je fakt, že boli dokončené na poslednú chvíľu.

Budete v rockovej oblasti v budúcnosti bádať hlbšie (na "SOFAD" vám to šlo skvele)?
Ach áno, "Songs Of Faith And Devotion"... tá skvelá rocková klasika. Vieš, osobne som chcel do hudby DM vniesť viac rockových prvkov, ale ostatní tým neboli príliš nadšení. Chcel so ostatným navrhnúť, že tesné nohavice s leupardím vzorom sú pre nás to správne a Davida som si predstavoval ako poskakuje v štýle Bon Jovi, nechal by som si narásť dlhé vlasy, prefarbil na blond a urobil trvalú. Mohlo by to byť úplne super, pretože som celkom prevalcovaný štýlom Black Sabbath! Tak poďme na to...

Takisto by sme do publika mohli hádzať mŕtve zvieratá počas takých úžasných rockových peciek ako "Consernation", či "Get Right With Me (at Loaf)". Nevšimol si si tie skryté "heavy" názvy ako "Rush" a "Judas (Priest)"... všetko moje nápady. Keď už som spomenul "Judas", ten poondiatý syntezátorový koniec, to znie celkom ako AC/DC, nie??!!! ... jasné, aj s názvom albumu bol dosť veľký problém. Chcel som ho pomenovať "Suck My Stalagmite", ale bol som prehlasovaný, pretože sme roky boli považovaní za poondiatú novoromantickú skupinu... a ja som si celé tie roky myslel, že som členom Iron Maiden...

Svojho času to vyzeralo, že Moby pripravil dva remixy "Walking In My Shoes", ale boli odmietnuté. Je to pravda? Ak si môžeš spomenúť, aké boli dôvody odmietnutia a kto ich odmietal najviac?
Verím, že je to pravda, hoci si nespomínam ako zneli (nemám z nich kópiu). takisto si spomínam, že boli odmietnuté ďalšie dva remixy. Tieto remixy si vyžiadali Američania, ktorí zúfalo túžili po viac tanečnejšej verzií singla. Ale nespomínam si, že by niekto priamo zo skupiny požiadal Mobyho o pripravenie remixu pre "WIMS". Tie remixy mohli byť odmietnuté jednoducho preto, že neboli dosť dobré.

Názory Devotees (18)

Čítať a pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa