Alan o albumoch Depeche Mode - 6.časť

Na začiatku roku 1990 vydávajú Depeche Mode svoje revolučné dielo "Violator", ktoré im definitívne položilo k nohám celý hudobný svet. Depeche Mode sa tak navždy stali synonymom progresivity a inovácie elektronickej hudby, čo malo v nemalej miere vplyv aj na komerčný úspech albumu.

Považuješ "Violator" za album 1980-tych alebo 90-tych rokov (nahratý v roku 1989 a vydaný v nasledujúcom roku)?
Myslím, že je to album 90-tych rokov.

Raz si podotkol, že "Clean" a "Policy Of Truth" prešli pred definitívnou mixážou nespočetnými zmenami. Mohol by si byť konkrétnejší? Ako zneli iné verzie týchto skladieb?
Presnejšie ti ich nepopíšem. Rytmus sa neustále menil. V "Clean" sme až do samého konca otáľali s bassovou linkou. U "Policy" nám trvalo celú večnosť, kým sme našli základný rytmus, ktorý ladil. V jednu chvíľu sme to skúšali dokonca aj s flautou. Ale išlo skôr o postupný vývin ako o radikálnu zmenu, samozrejme to časovo zabralo viac ako jedno nahrávacie sedenie.

Bol by som veľmi rád, keby si viac ozrejmil nahrávanie skladby "Blue Dress" - tvoj názor na túto skladbu, ako sa vzdialila od pôvodného dema. Použili sa v tejto skladby nejaké skutočne výnimočné zvuky?
Tak táto skutočne nepatrí medzi moje obľúbené - predposledné skladba je vlastne len akousi výplňou, filtrom, albumu. Strčil by som ju do jedného vreca s "Get Right With Me", u ktorej sme tiež nevedeli, ako cestou sa s touto skladbou vydať. K demám mám trochu vágny vzťah, ale pamätám si, že pri prvom nahrávaní bola skladba založená na skľúčenom zvuku, monotónnej gitare (a lá Suicide), ktorá sa stala vlastne základom skladby. Úmýselne sme jej dali taký vlažný zvuk, aby sme z toho získali nejakú atmosféru.

Kto prišiel s nápadom nazvať album "Violator", boli ste s týmto výberom spokojní? Boli ešte nejaké ďalšie návrhy?
Navrhol to Martin. Na ďalšie návrhy si nepamätám, ale určite nejaké boli. Ja by som ho skôr pomenoval "Songs Of Faith And Devotion".

Ako ste vytvorili úvodnú melódiu na "Policy Of Truth"?
Je to pár akordov vysamplovaných z gitary, vložených do slučky a prehraných na synťáku. Slučka tomu dala ten správny vibračný efekt.

Depeche Mode si po úspechu albumu "Violator" a následnom turné, dopriali dosť dlhú pauzu - 4 roky nechali čakať fanúšikov na nové veci, ale nebolo príčinou tejto pauzy určité napätie spôsobené absolútnym komerčným úspechom, hlavne po tom, ako dlho ste sa k nemu prebojovávali?
To si nemyslím. Potrebovali sme jednoducho len pauzu a dobiť si "batérie", jednoducho povedané.

F. Kervorkian zmixoval celý album, ale u "Enjoy The Silence" ste sa rozhodli pre vydanie mixov Miller/Flood a Miller/Legg. Čo o tom rozhodlo? Je pravda, že sa ti nepáčila gitara v Kervorkianovom mixe?
Aby sme boli presný, album sme mixovali s Kervorkianom spolu. Osobne si nemyslím, že by na tom mixe "Enjoy The Silence" bolo niečo nedobré. Zvuk gitary je v pohode a zvuk skladby je tak celkovo trblietavejší. Daniel bol posadnutý vlastným mixom a mal pocit, že skladba potrebuje zosiliť a on by to dokázal lepšie. Dali sme mu voľnú ruku a po 2-3 pokusoch sme sa zhodli na tom, že jeho mix je vhodný na 7" verziu. Netlačil na nás, myslím, že by sme boli spokojní aj s originálnym mixom. Je sranda, že jeden z našich najúspešnejších singlov bol jedným z najneobrobenejších, najmonotónnejších zvukových mixov s bicou slučkou, ktorá znie a lepkavý karamelový puding.

Odkiaľ pochodza slučka bicích na LP verzií "World In My Eyes"?
Nepamätám sa presne. Zrejme sme to vydolovali zo scratchu alebo to bola kombinácia analógu a samplu.

Bassové linky, ktoré počuť vo "World In My Eyes", "Halo" a "Enjoy The Silence" pochádzajú z mini moog bass?
Znova, nepamätám si to presne - s najväčšou pravdepodobnosťou šlo o kombináciu moogu a Floodovho Arp-éčka.

Prečo Depeche Mode nevydali video verziu "Enjoy The Silence" ako singel a uprednostnili albumovú verziu?
Nebolo to z nijakého konkrétneho dôvodu. Jednoducho sme mali pripravených niekoľko intro pasáží.

Som do nekonečna schopný počúvať skladbu "World In My Eyes" a nikdy ma neunaví - je to moja najobľúbenejšia moderno-rocková, či alternatívna skladba. Môžeš mi povedať, čo vás k tejto skladbe inšpirovalo, či už teba samotného alebo ostatých členov skupiny?
Nie som oprávnený sa k tomu vyjadrovať, keďže som skladbu nenapísal - musíš sa spýtať Martina.

Vládlo v skupine počas nahrávania albumu "Violator", a následného turné, nejaké napätie, ktoré sa potom prenieslo aj do nahrávania albumu "SOFAD" a jeho turné?
Určité napätie je v takýchto obdobiach typické pre každú skupinu a my sme nič iné ani neočakávali.

Po tvojom odchode z DM som počul veľa vyjadrení fanúšikov v štýle, "... skladateľ a spevák zostávajú, takže ďalší album bude rovnako dobrý ako tie predošlé". Ale čo mi na albume "Ultra" chýba, sú bassové línie tak typické pre Depeche Mode. Nesieš za väčšinu z nich zodpovednosť práve ty, hlavne za tú vo "World In My Eyes", ktorú pokladám za kľúčovú časť skladby?
Za zopár z nich som naozaj zodpovedný, vrátane tej vo "World In my Eyes".

Počul som demosnímku skladby "Enjoy The Silence" a zistil, ako veľmi sa od nej líši finálna verzia. Ktorý faktor rozhodol o tom, že skladba nakoniec nebude "temná a melodická" ako demo, ale "omnoho optimistickejšia", tak ako nakoniec bola prezentovaná na albume?
Ťažko na to odpovedať. Neexistujú pri nahrávaní žiadne pravidlá - jednoducho sa pocitovo pustíte do skladby a rozviniete ju. Mal som pocit, že skladba bude lepšie znieť v rýchlejšom, "tanečnom" tempe, ako v štýle vokálno-orgánovej balady.

Najobľúbenejšie skladby z "Violator-a"?
"Clean", "Halo" a "World In My Eyes".

V súvislosti s albumom si kdesi spomenul aj skladbu "Mother Me". Mohol by si mi ju priblížiť, ako znela, prípadne nejaký text, bola táto skladba vôbec nejako spracovaná, a kto ju spieval, David, či Martin?
Začal som pracovať na bicích partoch, bassových a ďalších partov, ale veľmi skoro som to pustil k vode. Mala stredné tempo, ak si dobre pamätám, kvôli refrénu sa prepisovala sedem, či osem krát. Myslím, že ju mal spievať Dave.

Plánovali ste "Violator" ako komerčnejší album alebo sa ním len jednoducho stal?
Mal väčšie šťastie, aké mu predpovedali.

Začiatkom 90-tych rokov vydali U2 album "Achtung Baby" a Depeche Mode zasa "Violator" - oba s obrovským úspechom, čo sa týka hudobnej stránky. Medzi oboma tábormi fanúšikov prebiehali diskusie o tom, ktorý z týchto albumov je lepší a inovatívnejší, ale je ťažké to rozhodnúť, pretože oba albumy produkovali rovnakí ľudia, tak isto ako aj dizajnovú stránku (obaly, fotografie, videoklipy). Ide o náhodu? Povráva za, že keď U2 plánovali turné, nazerali cez plece Corbijnovi, ako bude vyzerať pódium k turné "World Violation".
Samozrejme tu boli isté paralely medzi U2 a DM, ale hudobne iste o absolútne odlišné záležitosti. Ich produkčný tím nebol celkom ten istý, ako ten náš - myslím, že "Achtung Baby" bol produkovaný Enom a Lanoisom, Flood tam bol v polohe štúdiového inžiniera, na našom albume figuroval ako koproducent. Podobnosti vo fotografiách skupín sú samozrejmé, keďže Anton má svoj charakteristický štýl. Obal "Achtung Baby" je veľmi podobný albumu "101" a kedykoľvek uvidíte iné video od Antona objavíte niekoľko charakteristík, ktoré sú pre neho špecifické. A inak, oprav ma, ak sa mýlim, vôbec si nemyslím, že bol Anton zapletený do návrhu pódia pre U2, hoci s tým našim malo veľa podobností.
Nik z DM sa nejako bližšie nepozná s niekým z U2, hoci sme na seba narazili už pri viacerých príležitostiach.

Úvod skladby "Clean" veľmi pripomína "One Of These Days" od Pink Floyd, z albumu "Meddle". Bol to počin vedomý/nevedomý, išlo o samplovanie alebo programovanie?
Pripúšťam podobnosť, ale nejde o sampel Floydov. Programoval som to použitím kombinácie analógového synťáku a samplovanej bassgitary.

Na konci "Clean", verš "the cleanest I´ve been", šepkáš ty? Kto vlastne vokálne nahráva takéto party (napr. "my kingdom comes" na konci "I Feel You", či v partoch "Mercy In You" a pod.)?
Teraz si jasne spomínam len na vokály v "Clean". V podstate ten šepot mohol byť naspievaný Davidom, Martinom alebo mnou.

Možeš špecifikovať, ktoré časti skladby "Halo" sa ti páčia? Je to jedna z mojich najobľúbenejších skladieb DM. Má to silnú atmosféru, je postavená na excelentnom základe - veľmi mi pripomína pocity, ktoré zažívam pri počúvaní LP verzie "In Your Room".
Mám rád slučkové aranžmány a na tejto skladbe sme použili slučky bicích - to sme kedysi dávno využívali často. Inak, nie je to zlá skladba.

Kto naspieval akustickú verziu "Personal Jesus" - Dave alebo Martin?
David.

Keď ti dal Martin do rúk demo "Enjoy The Silence", čo ťa donútilo zrýchliť tú skladbu? Zrýchlil si, či spomalil, aj iné skladby?
Bolo to dosť zvláštne, pretože ten nápad som dostal v momente, ako som v hlave začul spev Neila Tennanta. Verš "All I Ever Wanted" mi veľmi pripomína štýl Pet Shop Boys. Veľa skladieb DM má zrýchlené tempo v porovnaní s demom, ale o žiadnej nemôžem povedať, že by bola zrýchlená extrémne.

Ktorú z verzií "Personal Jesus" preferuješ: singlovú, ukončenú gitarovým riffom, či albumovú s našlapaným koncom? Stavil by som na albumovú verziu, mám pravdu?
Áno. Väčšinou uprednostňujem verzie, ktorú dovolia skladbe "dýchať". Väčšina singlov je zeditovaná na minimálnu možnú dĺžku, aby bola vhodná pre rádiá, často sa tým ale potlačia základné elementy skladby - nemusí ísť samozrejme vždy o zlú vec, ale veľmi mi to nevonia...

Kto prišiel s nápadom 15 minútového The Quad Final Mixu "Enjoy The Silence"? Bolo to dielo viacerých producentov? Pretože na 12" maxáči od Sire/Reprise sú spomenutí viacerí ľudia.
Nepamätám sa, kto s tým prišiel - s najväčšou pravdepodobnosťou Daniel. Ide o skladačku štyroch rôznych remixov zeditovanou Garethom Jonesom, myslím. Podľa mňa to bolo prehnané.

Názory Devotees (9)

Čítať a pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa