Alan o albumoch Depeche Mode - 4.časť

Rok 1986. Depeche Mode vo vrcholnom období svojej industriálnej éry. Album Black Celebration, po textovej stránke, predznamenáva opustenie sociálnej orientácie a inklináciu k osobným pocitom Martina Goreho. Ako si na album po rokoch spomína Alan Wilder?

[b]Na začiatku "Fly On The Windscreen" (verzia na "Black Celebration") je sampel rozprávania nejakej osoby. Znie to akoby to pochádzalo z rádia alebo televízie, ale nemám ani tušenia, o čom tá osoba rozpráva a dosť ma to štve. Nepamätáš si, o čom to presne je?[/b] Ak si presne pamätám, ide o zdvorilostnú frázu Daniela Millera "Over and done with". [b]Ktorý syntezátor alebo sampler je charakteristický pre album "Black Celebration"?[/b] Synclavier [b]Ktorý najnezvyčajnejší zvuk si samploval?[/b] Keď Dan Miller veľmi rýchlo za sebou opakoval slovo "Horse" (použil som to vo "Fly On The Windscreen"). [b]Vlastním originálne 7" vydanie singla "A Question Of Time", v ktorom bol kompletne vypustený druhý verš. Vo vydaní "Singles 86>98" už táto skladba druhý verš obsahuje. Bola teda originálna verzia tejto skladby vydaná bez tohoto veršu a pamätáš si prečo? (cenzúra?)[/b] Úprimne, veľmi si na to nepamätám. Asi najhlavnejší dôvod takéhoto kroku bolo prispôsobenie skladby na prijateľnejšiu "rádiovú" dĺžku s nádejou, že vážené Rádio 1 bude singel hrať častejšie - tak ako to bolo v prípade BBC, ktorí pred objavením skladby "Our Tune" od Batesy, neboli ochotní tolerovať skladby dlhšie ako 2 min 43 sekúnd. [b]Si spokojný s produkciou/finálnou mixážou dvoch albumov, "Black Celebration" a "Music For The Masses"?[/b] Je to iba prirodzený pocit, s výhodou spätného poznania, kedy môžeš svoju predošlú prácu zasa o niečo zdokonaliť. V skutočnosti by som bol sklamaný ak by som si to nemyslel o každej nahrávke, na ktorej som sa zúčastnil. Je to niečo, čo ťa posunie vpred. "Black Celebration" obsahuje veľa kvalitného, ale výsledok mixovania znie trochu čudne - je tam príliš veľa rezonancií, nie všetko bolo dotiahnuté do konca a pod... "MFTM" samozrejme znie lepšie, ale nie je to až taká zaujímavá nahrávka. [b]Odkiaľ pochádza to spojenie "Life in the so-called space age" (na obale albumu)? Nepatrí to náhodou názvu skladby, ktorá nebola zaradená na "Black Celebration"?[/b] Nie. To je Martinova záležitosť. Z nejakého dôvodu tam chcel proste tú frázu mať. [b]Keď som študoval na výške, vlastnil som Korg DW 8000 a prezýval som ho "Imitátor Black Celebration", pretože som preň pripravil zopár inovácií, po ktorých zvuk pripomínal sekvencie práve z tohto albumu. Používal si DW8000 počas celého nahrávania?[/b] Nie, a nie som si istý, či v tom čase ten nástroj vôbec existoval. [b]V jednom z rozhovorov Martin uviedol, že po vydaní "Black Celebration" nadobudol divný pocit, akoby už Depeche Mode nikdy nemali nič vydať. Bolo nahrávanie tohto albumu v niečom iné?[/b] To sú normálne pocity, ktoré sa objavujú pri blížiacom sa konci nahrávania, keď sa pohybuješ v napätom prostredí, príliš dlho sa si v prítomnosti tých istých ľudí a máš pocit, že ti z toho začne šibať. V tomto ohľade nebolo nahrávanie "Black Celebration" v ničom odlišné od tých ostatných, akurát predznamenalo ukončenie spoluproducentského partnerstva s Danom Millerom. [b]Po období "Black Celebration" sa zdalo, že Depeche Mode stlmili kovové údery a využitie metalistických zvukov. Stalo sa tak pretože im tieto tážke zvuky nesedeli, a od roku 1987 na ne postupne zanevreli, alebo tieto metalové udery súviseli s počiatočným experimentovanim so samplami? Mysliš si, že tieto zvuky sú už staromódne?[/b] Myslím si, že sme jednoducho zavŕšili obdobie industriálnych zvukov na pódiu. Počet spôsobov, ako udrieť kladivom po tyči je totiž limitovaný. [b]Mám pocit, že ste pri nahrávaní "Black Celebration" použili ARP syntezátor. Ktorý to bol, "Odyssey"?[/b] Asi to bol Danielov ARP 2600. [b]Tvoje najobľúbenejšie skladby z "Black Celebration"?[/b] "Stripped", "Fly On The Windscreen" a "Black Celebration".

Názory Devotees (10)

tomy

 1    19. august 2004 o 08:42

milujem takéto články Monghi. Thanks.
Prečo asi po tej lp ukončili spoluproducenstvo s Danielom M?.
Mne sa na Black…páčilo to prelínanie skladieb od 1. tracku až po 3 a nasl. Škoda, že v tom neprokračovali na ostatných lp.
A v kde na obale sa nachádza spomínaná Martinova fráza Life is…Zatiaľ som ju tam nejak nenašiel.

Tibet

 2    19. august 2004 o 11:24

D. Miller je milovnik industrialu a experimentovania ( Normal, Duet Emmo, Fad Gadget), takze pokial DM chceli ukoncit toto obdobie, necudujem sa, ze ukoncil spoluproducenstvo…Podla mna je skoda, ze DM sekli s kladivami…

tomy

 3    19. august 2004 o 12:31

no z určitého pohľadu máš pravdu,pretože ďalšie albumy už začínajú znieť dosť  “masovo” a pokojne a to je pre vývoj fakt dosť nezlučiteľné. Myslím, že dm chceli svetu a hlavne druhej strane Atlantiku ukázať, že sú tu a to išlo na margo indrustrialu. Napáda ma myšlienka, ktorú členovia dm často vyslovujú: robíme albumy pre seba. Tým mysleli: Lets go to make a money.
Everything counts a large amounts.

Substance242

 4    19. august 2004 o 13:35

Mame rovnake oblubene skladby z Black Celebration. grin Pamatam, ako som raz omylom zapol iba jeden reproduktor na Wly on the windscreen a cudoval sa, ako je to zvlastne rozmiestnene v stereu… S tymto albumom som vlastne zacal sledovat DM.

A Korg DW 8000 myslim vtedy uz existoval, mal som z neho prospekt a snival o tom, ze aj ja take budem mat…

Tomy: No ked ta ‘napaada’ myslienka, davaj pozor, snad sa neubranis. grin

Substance242

 5    19. august 2004 o 13:37

wink Aha, takze ‘Wly’ on the windscreen… grin Teraz sa fakt rehlim… .-) Sorac za off-topic.

Jozef

 6    19. august 2004 o 20:59

Supre článok k super albumu. Ohľadom prelínania skladieb, tak to je na Music for the masses. Čo sa týka singlov, tak sedem palec Stripped/But not tonight je jedným z mojich najoblúbenejších. Škoda len, že sa v tom rozhovore nepovŕtali viac v technickej stránke hudby.

imi

 7    19. august 2004 o 21:47

jozef: prelinanie skladieb je aj na Black Celebration

Tento “rozhovor” je vynaty preklad z oficialnej stranky Recoil, kde v case vydania posledneho albumu Recoil sa fanusikovia mohli nieco spytat Alana. Najzaujimavejsie otazky sa potom kazdy mesiac zverejnovali.

Po nejakom case sa to zrusilo, ale otazky a odpovede zostali v archive na stranke potriedene podla tem.

tomy

 8    20. august 2004 o 12:02

viem, že to prelínanie skladieb pokračovalo, ale nebolo také veľké ako na Blackcelebration. Fakt magické album, pamätám ako som najprv vlastnil asi 20 kópiu kazety a potom keď som počul cd, sa mi to zdalo ako niečo neskutočné. Ale nemár rád cd extra,pretože ten Breathing in fumes - instrumental mi tam nesedí. Skladby ako Fly on…, It doesnt matter II, či Here is the house dokázali aj po rokoch, že sú pecky a keď má skladba dobrý potenciál, tak jej správne prekopanie môže len prospieť. Nový tiež krásny rozmer. A pri tom ani jedna nebola singel. A to ma teší ešte viac.

Maylo

 9    24. august 2004 o 12:20

Mám US verziu LP dovezenú zo štátov v r. 86, je na nej bonus But Not Tonight.

imi

 10    24. august 2004 o 21:24

Napiste mi, ak by niekto chcel mat americke alebo kanadske verzie LPciek Depeche Mode.

Ponukam vymenu za slovenske a ceske LP a SP. Upresnim ...